3 класс




ідентифікатор

  805 359 42 85, код 197337

мій вайбер - 068-803-77-15.


2023-2024-навчальний рік.

Урок №27.

Форма у музиці. Малі музичні форми.

Сьогодні  почнемо  бесіду про музичну форму.

Подивися навкруги. Все має свою форму: дома, транспорт, дерева, дитячі площадки і гойдалки на них.
Зверни увагу на те, що по улицях їздять різні за формою машини.  Кожне дерево має своє листячко.


Назви дерева, яким належать листя.

 Кожний музичний твір також має свою форму, свою будову.
Музична форма - це побудова музичного твору (кількість тем и настроїв, їх чергування), завдяки якій композитор розкриває зміст музики.




Одночасні музичні твори.

Фридерик Шопен. Польща.19ст.


Прелюдія - невеликий, інструментальний, частіше фортепіанний твір.
  • як звучить музика?
  • скільки має настроїв?
  • скільки думок висловив композитор?
  • як ти гадаєш, скільки в цій п'єсі частин?

Фридерик Шопен.Прелюдія.





         



Музичний твір, який має один настрій, відноситься до    одночасного.
Композитор повільно і м'яко висловив одну думку.
Як ти гадаєш, про що розповів композитор?
Назвою автор не підказав про зміст музики.

Придумай назву твору, яка розкрила б зміст музики.

Пісні, які не мають приспіву, теж відносяться до одночасних творів.

Пісня. " Зацвіла в долині"

 Муз.А. Філіпенка. Сл.Т.Шевченка.




Пісня Н. Май  " Кап-кап".




Пісня. Муз.Я.Дубравіна. Сл.В.Суслова.
"Крапельки".




Домашнє завдання.
1.Співати пісні.
2.Слухати "Прелюдію" Ф. Шопена, відповідати на питання.
3. Придумати назву п'єсі Ф. Шопена, яка підказала б зміст музики.


Урок №28.

Тема. Двочастинна форма.


Послухай "Неаполітанську пісеньку" П.І.Чайковського.
  • Як звучала музика? 
  • Можна її поділити на частини?
  • Скільки частин ти нарахував (нарахувала)?
  • Чим вони різняться?


П.І.Чайковський. П'еса "Неаполітанська пісенька".








"Неаполітанська пісенька" П.І.Чайковським була створена для фортепіано, але її залюбки виконується на різних музичних інструментах, різними складами музикантів.

На якому інструменті виконується п'єса?




 
Послухай цю п'єсу у виконанні інструментального квартету -  ( чотирьох музикантів).
Зверни увагу   на пісенність в першій частині твору і на танцювальність музики другої частини.
Які інструменти входять до квартету?



П. Чайковський. "Неаполітанський танець" з балету "Лебедине озеро".



Музичний інструментальний твір, який створено для чотирьох виконавців часто називають КВАРТЕТ.

Прослухай Квартет для двох скрипок, альта і віолончелі, визнач форму твору.

В. Барвинський. Квартет для двох скрипок, альта і віолончелі. 



Пісні, кожний куплет яких складається із заспіва і приспіва, відносяться до двочастнних творів.

Співай разом з нами. 

Пісня Н. Май  " Кап-кап".



Пісня "Дружба". Муз. О. Янушкевич, сл.М. Ясакової. 





Домашнє завдання.

1.Слухай  "Неаполітанську пісеньку" у виконанні різних колективів, відповідай на питання.
2.Співай пісню Н. Май "Кап-кап".


Урок №29.

Тема. Тричасткова форма.



Вальс- плавний парний круговий танець.



Послухай твір Сергія Сергійовича Прокоф'єва "Вальс".  
1.Як звучить п'єса? Скільки в ній настроїв 
2.Дай характеристику кожному настрою.
3.У якому порядку звучать настрої?
4.Є  в музиці повтори?


С.Прокофьев. Вальс.



Послухай цю ж п'єсу, тільки в іншому виконанні. Щоб правильно визначити колектив виконавців, треба звернути  увагу на їх кількість і з'ясувати - це вокальний чи інструментальний твір.

1.Вальс С.Прокоф'єва - п'єса - інструментальний твір.
2.Музику виконують два музиканти. Ансамбль (разом) із двох виконавців називається дует.
П'єсу С. Прокоф'єва виконав інструментальний дует.

Ти звернув увагу на те, що не завжди юний музикант отримував звуки смичком? А як?
Піцика́то— прийом гри на струно смичкових інструментах. Коли звук отримується не смичком, а щипком струни,      змінюється забарвлення і характер музики.

У якому виконанні "Вальс" С. Прокоф'єва тобі сподобався більше? Чому? Прослухай твір декілька разів, відчуй тричастинну форму.

Згадай твори, які складаються з трьох частин.   


Едвард Гріг. П'єса "Хода гномів".

У цьому  мультфільмі звучить не тільки п'єса "Хід гномів" Едварда Гріга. Упізнай потрібну музику і визнач її три частини. Мультфільм тебе допоможе.



М.П.Мусоргський. "Хатинка на курячих ніжках" чи "Баба Яга".







Пісня "Дружба". Муз. О. Янушкевич, сл. М. Ясакової. 




Домашнє завдання.
1.Слухай музику, дивись мультфільми. визначай тричасткову музичну форму.
2.Співай пісню "Дружба" О. Янушкевич на слова  М. Ясакової.


Урок №30.

Варіаційна форма.

Згадай українську народну пісню, яку ти співав на уроках у 2 класі.

           Українська народна пісня "Ой, єсть в лісі калина".


Що ти знаєш про виконавський розвиток ?



Дуже часто композитори для своїх інструментальних творів використовують мелодії народних пісень. Композитор Юрій Сергійович Щуровський в своєму творі використав мелодію української народної пісні  "Ой, єсть в лісі калина".

Прослухай музику. Прослідкуй за її розвитком.

 Які зміни ти почув, що  залишилося  незмінним?

Ю.С.Щуровський. Варіації на тему укр.нар.пісні "Ой, єсть в лісі калина".
1.виконання на роялі .


2. виконання на  баяні.

3. оркестр + фортепіано.


Варіації з латинської мови - зміни. Багаторазове повторення основної мелодії (теми) з деякими змінами.

Роздивися  зображення. Знайди спільне між варіаційною формою і  ілюстрацією.


Можна сказати, що танець- гра має варіаційну форму? Що  залишається незмінним, які зміни ви почули й відчули?


Цей танець-гру можна використовувати під час ранкової гімнастики і як  розминку під час виконання  домашнього  завдання.

Домашнє завдання.

1.Слухай, співай весь музичний матеріал, який поміг тобі розібратися у питанні про  варіаційну форму.
2.Що таке варіаційна форма?
3Навчися  у різному темпі виконувати танець-гру. Виконуй  разом з батьками.



Урок №31.

Варіації  в оперній виставі.


Згадай, що таке варіаційна форма?

Народна пісня "Веселі гуси"


Мультфільм "Веселі гуси".

Варіації на тему пісні  "Веселі гуси".




Опера – музична вистава, в якій всі герої замість розмови співають.

Композитор Ростислав Бойко і поет Яків Акім створили дитячу оперу  «Пісенька у лісі». В опері розповідається про те, як дівчинка, гуляла в лісі, прислуховувалася до дзюрчання струмка, співу  вітерця, шелесту трав, листячка. И сама природа допомогла їй вигадати пісеньку. Дівчинка співала її і збирала ягоди. Лісовим мешканцям дуже сподобалася пісенька, і вони залюбки почали її співати , але кожен по-своєму.

Мультиплікатори за мотивам цієї опери створили мультфільм.
Скільки варіантів пісеньки дівчинки ти почуєш у мультфільмі?
Чим варіації відрізняються від теми?

Мультфільм  "Пісенька у лісі"






Який настрій тобі подарувала пісенька дівчинки?
Співай її голосами лісних мешканців.


Українська народна пісня.  "Щебетала пташечка".











Урок №17.

Тема. Зимові ритми. Зимові традиції українського народу.
  
Зима прекрасна пора року! Для українських  дітей це - час веселих розваг,   свят  і подарунків.
Які зимові свята вже ми зустріли в цьому році?

Цей святий вночі прийде,

Подарунки покладе.

В грудні зустрічі чекай...

Звуть святого...   Миколай.

Пісня та мультфільм "Святий Миколай".


На Різдво українці колядують.  Вітають один одного з Великим святом - народженням Сина Божого.




Колядка "Нова радість стала"


Колядка "Дзень - дзелень"


З неба падають сніжинки,

Люди всі несуть ялинки.

Рік старий кудись утік –

Так приходить…      Новий рік.

Святковим символом українців на Новий рік був дідух - сніп, символ урожаю та багатства.



Звичай прикрашати новорічну ялинку іграшками прийшов до нас із країн Європи.
Відомо, що наші далекі предки зустрічали Новий рік, з новим урожаєм, восени (в наш час кожен новий навчальний рік розпочинається в перший день осені - 1 вересня). Були часи, коли зустрічали  навесні. Саме тому в щедрівках згадується про приліт пташок, про засівання. Це свято називали Новоліттям, воно супроводжувалося величними обрядами, поздоровленнями та  іграми - хороводами з масками.
Згодом святкування  Нового року перенесли на звичний для нас час. А традиції - щедрувати, засівати залишилися і в наш час. 

Щедрівка "Щедрик".


 А в перший день Нового року хлопці рано-рано засівають.


Зі святом чистим, Хрещенням Господнім!



Зимові ритмічні вправи








Музика Д. Львова - Компанійця, слова С. Богомазова. Пісня "Сніжна пісенька".


Домашнє завдання.
  • Запам'ятати зимові українські свята і традиції пов'язані з ними.
  • Співати "Сніжну пісеньку ".
  • Виконувати ритмічні вправи.


Урок №18. 
Тема. "Снігова Королева"  в музиці та літературі. 

  • Прослухай уважно казку " Снігова королева"

Казка "Снігова Королева" Ганса - Крістіана Андерсена.


  • Яких персонажів з казки ти запам'ятав?
  • Якою музикою ти б розповів про кожного з них?
Жанна Колодуб музичними звуками розповіла про героїв казки "Снігова королева". Вона створила збірку п'єс (сюїту), які розповідають історію про Кая і Герду.
Сюїта ( з фр. послідовність, ряд) - твір, який складається з декількох самостійних музичних п'єс, пов'язаних однією темою.

Сюїта "Снігова Королева" Жанни Колодуб.




Послухай п'єси з сюїти. Співпадають твої уявлення про музику з тим, що ти почуєш у композитора?
Як ти гадаєш, про кого розповідає ця п'єса?
 

П'єса "Снігова Королева" із сюїти.


Кого малюють ці музичні звуки? Чому ти так вирішив?


П'єса " Герда" із сюїти.


Як звучить ця п'єса? Про кого вона розповідає?


П'єса "Троль" із сюїти.


Домашнє завдання.
  • Слухай п'єси з сюїти Ж. Колодуб " Снігова Королева".
  • Співай "Сніжну пісеньку".

Урок №19.

Про Снігову Королеву засобами танцю.


Подумай. Чи можна рухами, танцями розповісти про Снігову Королеву? Спробуй рухами передати будь - який персонаж цієї казки.
   
Спробуй впізнати героїв казки. Що тобі допомогло виконати це завдання?







 Музична вистава, в якій персонажі свої думки й почуття висловлюють рухами, жестами, танцями, виразами обличчя називається БАЛЕТ.

Композитор Олександр Шимко написав балет "Снігова Королева"


У нашому місті є    Харківський театр опери і балету імені Миколи Лисенка. Саме в цьому театрі ми можемо побачити  балетні вистави.

  • Порівняй музичні твори - балет " Снігова Королева" і сюїта "Снігова Королева". 
Чим вони різняться?
 Що їх об'єднує?



Урок № 20.

У театрі опери і балету.

Порівняй зображення. Роздивися символи різних видів мистецтва, які необхідні для постановки балетної та оперної вистави.





Оркестрова яма в театрі.




Музична вистава, в які всі персонажі замість розмови співають називається ОПЕРА.

Виконай ритмічну вправу " Зимові ритми".


І    І   І   І

П  П  П  П

І     І   П  І

П    І   П  І

П   П   П  І


Музика і слова М. Шуть. "Снігова пісня".


Домашнє завдання.
  • Виконуй ритмічну вправу
  • Уважно роздивися  зображення- таблиці про балет та оперу. Які види мистецтва потрібні для постановки балетної  та оперної вистав?
  • Послухай дитячий мультфільм-оперу  " Три ведмедя" 

Урок №21.
Ляльки - іграшки в житті та мистецтві Клода Дебюссі.  

Клод Дебюссі. Франція.19 століття.

Клод Дебюссі для своєї маленької донечки - Клод-Емми створив сюїту "Дитячий куточок", в якій розповів про її улюблені іграшки та уподобання. Ці іграшки знаходилися в дитячому куточку Шушу, саме так  ласкаво у родині називали Емму.
Уже в чотири роки Емма на фортепіано виконувала усі п'єси з татової сюїти. З деякими з них ти познайомишся.
Після занять дівчинка грала зі своїм фетровим слоненям Джимбо.



 Вона йому розповідала чарівні й таємничі казки, співала колискову. Слоненя засинало і сама Шушу разом з ним. П'єса так і називається "Колискова для слоненя". 
Як ти гадаєш, якою за характером буде ця п'єса?

П'єса К. Дебюссі " Колискова для слоненя".
 


У Шушу в дитячому куточку було багато ляльок і серед них маленький темношкірий хлопчик - Голліворг, він дуже любив танцювати.

 П'єса, яка про нього розповідає, має назву "Ляльковий кек - уок" (хода за тістечком).

Як звучить, змінюється музика? Скільки частин у п'єсі?

П'єса К. Дебюссі " Ляльковий кек - уок" із сюїти "Дитячий куточок".


Танцюй разом з Голліворгом.


Взимку, коли йшов сніг, Шушу сідала на підвіконня і дивилася на танок сніжинок. Сніг кружляв і м'яко падав на землю. Усе покривалося білою сніговою ковдрою. А що сталося з птахами та квітами? - думала Емма.
  
П'єса К. Дебюссі "Сніг танцює із сюїти"  " Дитячий куточок".



Пісня. "Просто снігопад" Музика і слова Олейнікової.


Виконай ритмічну вправу " Зимові ритми".




Домашнє завдання.

Слухай п'єси з сюїти Клода Дебюссі  "Дитячий куточок".
Співай пісню "Просто снігопад".
Виконуй ритмічну вправу (урок №21).

Урок №22.

Казкові герої в музиці.

Прослухай музичний твір, надай словесну характеристику музиці. Чому п'єса має такий характер?    Що ти уявляєш, слухаючи цю музику? 

П.І. Чайковський. П'єса "Баба Яга"


Фантазії мультиплікаторів



Чи схожа музика п'єси "Бабуся Ягуся" з попередньою? Аргументуй свою відповідь.


Л. Іващенко. П'єса "Бабуся Ягуся" 






Астрід Ліндгрен - шведська дитяча письменниця, чиї книги видані більш ніж у 100 країнах різними мовами. Сьогодні ми будемо вести розмову про казку "Карлсон, який живе на даху". По книжці знято мультфільм, створено музичні твори.

Фрагмент з мультфільму "Карлсон"


Чи хотів би ти познайомитися з Карлсоном? Чому?

Якою музикою ти розповів би про Карлсона ?

Послухай п'єсу композитора Юрія Весняка  "Карлсон".

Чи таким ти уявляв цей музичний твір?

Юрій Весняк. П'єса "Карлсон".



Домашнє завдання.

Співати пісню "Снігопад".

Виконувати вправу Зимові ритми.

Слухати музичні твори.

Відповідати на питання.

Урок №23,24.

 Ляльки-іграшки в музиці Дмитра Шостаковича.

Дмитро Шостакович створив для дітей збірку фортепіанної музики " Танці ляльок". Послухай декілька п'єс з цієї дитячої сюїти.
Визнач характер і настрій музики.

Д. Шостакович. П'єса. Полька.



Термін "полька" означає "половинний крок". Це старовинний чеський танець, який виконується у швидкому темпі, короткими кроками, легко підстрибуючи на кожній нозі. Музика у дводольному розмірі.
Танець швидко набув поширення у Європі. Кожен народ вносив у чеську польку свій колорит і свої національні рухи.

Діти танцюють польку.


Д. Шостакович.  П'єса.  Ліричний вальс.


Вальс - парний плавний круговий танець у тридольному розмірі. Танцюють і у швидкому і у повільному темпі.
Танець "Вальс"

Порівняй характери вальсів.

Д. Шостакович. П'єса. Вальс - жарт.


Мультфільм

Д. Шостакович. П'єса. " Шарманка". 


Що таке шарманка?




У мультфільмі впізнай п'єси Д. Шостаковича, які слухав сьогодні на уроці.

Мультфільм "Танці ляльок" з музикою Д. Шостаковича



Пісня. Муз.Я.Дубравіна. Сл.В.Суслова.
"Крапельки".



Урок №25.

Музичні інструменти- іграшки. Дитяча симфонія Й. Гайдна.

Симфонія - великий твір для симфонічного оркестру, який складається з 4 частин.
Симфонія від грецької мови -  «співзвуччя, злагоджене звучання, злагодженість»

Батько симфонічного оркестру і симфонії - Йозеф Гайдн. 
Австрія.18-19ст. 

Гайдну був притаманний надзвичайний гумор. Одного разу Гайдн, намагаючись розвеселити гостей , вирушив на ярмарок у невелике угорське містечко і накупив там цілий кошик свистунців, «зозуль», дерев'яних труб та інших дитячих музичних інструментів. Він не полінувався вивчити граничні можливості та характерні властивості цих інструментів - і написав для них найкумеднішу симфонію.



Й.Гайдн "Дитяча симфонія"



Струнні музичні інструменти симфонічного оркестру.

Скрипка, альт, віолончель, контрабас.




Арфа

Духові інструмети.




Ударні инструменти.









Спробуй по тембру упізнати музичний інструмент.



Пісня. Муз.Я.Дубравіна. Сл.В.Суслова.
"Крапельки".



Урок №26.

Виконай завдання. Навчися усно відповідати на  питання.

1.Герої яких музичних творів зображено на картинках? Згадай жанр (різновид музичного твору)назву та автора.

А. (Згадай, з тролем ми зустрічалися в двох музичних творах. У  яких, хто їх створив?)

 


                           Б.   

В.

2.Порівняй музичні твори

 

сюїта

балет

 

спільне

 

 

різне

 

 

 

3.Що таке симфонія?

4.Кого називають батьком симфонії?

5.Яку  симфонію ти слухав?

























Уроки № 12, 13.


Музичні картинки з виставки.


На створення збірки п'єс  - циклу "Картинки з виставки" композитора надихнула виставка творів художника і архітектора Віктора Гартмана, життя якого обірвалося дуже рано.
Завдяки фантазії і таланту Модеста Мусоргського 10 нерухомих картини ожили, перетворилися на музичні ілюстрації.
З деякими з десяти п'єс ми познайомимося.
На виставці композитор побачив годинник у вигляді хатинки на курячих ніжках. 
Як ти вважаєш, що уявляв собі композитор, розглядаючи годинник?  



М. Мусоргський. П'єси "Баба Яга" ("Хатинка на курячих ніжках"),
"Богатирські ворота".


Як звучить музика п'єси "Баба Яга"? Скільки у творі частин? Як вони чергуються і чим різняться?

Композитор написав свої твори для фортепіано. Французький композитор Моріс Равель зробив чудове оркестрове перекладання.



Мультфільм " Картинки з виставки".





Після п'єси "Баба Яга" відразу звучить твір "Богатирські ворота". Ти неначе озирнувся й несподівано опинився перед іншою картиною. Ось вони, могутні дерев'яні міські ворота у Києві з дзвіницею збоку. Ти відчуваєш велич старовини. богатирську народну силу.



В. Васнецов "Богатирі"



М. Мусоргський. П'єса. "Балет невилупившихся  пташенят" 


Ескізи костюма пташенят.


Фантазії мультиплікаторів з приводу п'єси "Балет невилупившихся пташенят".



Музика і слова М. Шуть. "Снігова пісня".



Пісня про зиму у виконанні дітей  нашого ліцею.



Композитори жартують.


Урок №14.


Вольфганг Амадей Моцарт.

Австрія. 18століття.


Вигадай назву п'єсі. Аргументуй свій вибір. 
Як звучить п'єса? Які почуття передає?





П'єса. "Хліб з маслом".




Про маленького В. Моцарта.

 











Урок №15.

Йоганн Себастьян Бах.

17 -18 століття. Німеччина.


Музика Й. Баха.









Прочитай ці вірші. Вони створені  на уроках музичного мистецтва. Автори- учні нашої гімназії розповіли про свої враження від прослуховування п'єси Й. С. Баха  "Жарт".


Чудо Баха
Вот это музыка!
Вот это чудеса!
Нас накрывает та эпоха!
Она возносит в небеса,
И ты взлетаешь в облака
В них ,растворившись, слушать "Шутку" Баха!

Автор Сынжеряк Георгий (6-Гкласс).

Я нынче слушал "Шутку" Баха.

Я нынче слушал «Шутку» Баха.
И вдруг представил, что я вижу …

Я вижу флейту
В руках умелых музыканта.
Она поет, она играет,
Она, как радуга, блистает,
Переливается, сверкает, и —
Вдруг взмывает
Задорной яркой птичкой ввысь
Над лугом, лесом и горами,
Над городами и полями…

И все вокруг остановились –
Есть лишь флейта!
Все слушают заворожённо:
Деревья, птицы, звери!
Взмывая выше, выше
Искусница щебечет и поет…

Наконец,
Веселая проказница устала,
Спустилась плавно в руки музыканта,
Легла ему в ладони тихо и —
Уснула, не услыхав, как для нее звучали
Восторженные АПЛОДИСМЕНТЫ!

Автор. Никита Кияшко (6-Г).


Танец души 
Когда волшебный звук я флейты услыхала,
В душе моей, вдруг, радость заиграла.
Знакомый звук звучит опять
И хочется мне снова танцевать.

Авторы: Важненко Аня, Репьевская Полина, Доценко Коля, Цапенко Женя (6-В класс).


Чудесный бал
Сегодня был чудесный бал,
Его запомню я надолго.
Оркестр так весело играл!
Как будто птицы пели звонко.

Авторы: Покормляк Алина, Бирюков Сергей, Кулик Анна, Комонов Игорь (6-В класс).


Краски лета   
Эта музыка прекрасна,
Изумительна и ясна.
Краски яркие, как лето.
Кто прослушал, знает это.
А, услышав ещё раз,
Понимаешь - это класс! 

Авторы: Ткаченко Юлия, Жданюк Виолетта, Ахмедзаде Расул, Емельяненко Женя(6-В).


Праздник 
Скоро же радость, скоро же праздник!
Подарок получит даже проказник.
Пусть в мире царит красота и любовь,
И в мире добро пусть появится вновь.

Авторы: Ву Киеу Ань, Стеценко Света, Капустян Катя, Христолюбов Никита (6-А).



Время бала
Вот настало время бала.
Выходит дочка короля.
Вся нарядна и прекрасна,
Полна радости она.
И, спускаясь со ступенек,
Видит принца на коне.
Приглашает он на танец,
И кружат они в толпе.

Авторы: Зубцова Катя, Василенко Кристина, Ладыка Ира, Вихляева Дарина, Дворникова Катя (6-Г).


Прятки
Разбегаются ребята кто куда, 
             А я - одна.
Я играю, я считаю.
И искать я начинаю.
Вот нашла.
             Иди сюда. 
Вот второй.
             Ты тоже мой.
А ты, третий,
              Не беги.
Ты теперь игру веди!

Автор Агуреева Виктория (6-Г).





Урок № 16.

Новий рік стукає у двері.

  • Слухай і співай пісню.
Пісня про зиму у виконанні дітей  нашого ліцею.





Музика Д. Львова - Компанійця, слова С. Богомазова. Пісня "Сніжна пісенька".



  •  Послухай "Танець сніжинок" П Чайковського. Як змінюється музика? Що вона малює? Як ці зміни відтворені у рухах?

П.І. Чайковський "Танець сніжинок".


Н. Агафонніков. П'єса. "Сани з дзвониками".

  • За допомогою яких засобів виразності композитор зобразив сани з дзвониками

  • Послухай пісню. Який вона має настрій?
А. Мігай. Пісня. "Дід Мороз"

  • Чи схожі за характером пісня та п'єса "Дід Мороз"?
Р. Шуман. П'єса" Дід Мороз"

















Урок №9.
Пісенність в інструментальній музиці. Танцювальність в пісні.

П'єса - невеликий музичний інструментальний твір.


 Прослухай невеликий інструментальний твір. 
Як звучить п'єса, який в музиці характер і настрій?

П'єса. А. Рубінштейн. "Мелодія".


Чи змінився настрій музики зі зміною виконавців? 
Який музичний інструмент співає п'єсу "Мелодія"?
Чому композитор цій музичній п'єсі дав назву "Мелодія"?
Передай рухами настрій музики.



Пісня - невеликий музичний вокальний твір.
Вокал -голос, спів.

Слухай та співай.
Який настрій має пісня?
Передай характер пісні рухами.

Слова і музика М. Мазур. Пісня  "Кольоровий світ".
+
мінус.





М. Мазур. «Кольоровий світ».

1. Ми візьмемо до рук кольорові фарби,

розмалюємо світ у яскраві барви.

Сонце світить, а ми радісні й здорові:

добрий ранок, сонечко, світ такий чудовий! (2)

 

2. Дощик ллє цілий день, стукає в віконце,

не виходить з-за хмар золотаве сонце.

Ми візьмемо до рук фарби кольорові:

добрий вечір, дощику, світ такий чудовий! (2)

 

3. Темну ніч, сірий день гарно розфарбуєм,

заспіваєм пісень, мрію намалюєм.

В небо кульки летять різнокольорові:

добрий день, країно, світ такий чудовий! (2)

 

4. Ми візьмемо до рук кольорові фарби,

розмалюємо світ у яскраві барви.

Сонце світить, а ми радісні й здорові:

добрий ранок, сонечко, світ такий чудовий


Урок №10.

Портретна галерея. Мовні та музичні інтонації.  

Послухай п'єсу, котра тобі розповість про  казкового героя . Прислуховуйся до інтонації в  музиці, і  ти зможеш визначити добрий чи злий цей герой.
Слухаючи, добери слова, якими можна охарактеризувати цю музику.
Якого казкового  героя ти намалював  в своїй  уяві?






Казку про Бармалея написав дитячий письменник Корній Іванович Чуковський.
Музичний твір - п'єсу - Сергій Михайлович Слонімський і назвав її "Марш Бармалея".

Марш - це чітка музика під яку зручно крокувати.

Портрет. Сергій Слонімський.


  1. Музика має чіткий, переривчастий, маршовий ритм
  2. Поспішний, квапливий  темп. 
  3. Гучну, різку динаміку.
  4. Стрибучу мелодію.
  5. Темний, насичений тембр.
  6. Переважають низький і середній регістри.
Завдяки цим засобам музичної виразності композитору удалося  музичними звуками розповісти про негативного, злого казкового героя. 
 
   Чіткий ритм 
+
   Швидкий темп
+
  Гучна динаміка
+
  Стрибуча мелодія
+
  Насичений темний тембр
+
  Низький та середній регістри
_________________________
Маршові злі інтонації.

  
  • Порівняй  це звучання "Маршу Бармалея" з попереднім виконанням.  Поділися своїми враженнями.






  Слухай уважно ще одну казкову музичну п'єсу   Сергія Слонімського. Прислуховуйся  до    музичної інтонації , згадуй казки, фантазуй.
  • Про якого казкового героя наступний музичний твір?
  • Склади музичний приклад у стовпчик, який би характеризував п'єсу "Дюймовочка".




У цій п'єсі композитор музичними звуками намалював дуже маленьку, добру и милую  дівчинку, у котрій не завжди в житті все складалося добре. тому  поруч с добрими, лагідними інтонаціями звучав сум и навіть напругу і хвилювання  ми чули в музиці. Це було музичне оповідання С.Слонимского  "Дюймовочка".




У 19столітті датський дитячий письменник і поет Ганс Християн Андерсен написав казку  "Дюймовочка". Ця казка настільки всім сподобалася, що почали з'являтися і музичні твори, і твори образотворчого мистецтва, і мультфільми про пригоди Дюймовочки.


Мультфільм "Дюймовочка".




Урок №11.

Три подруги. Характер засобами музики.

  • Про що тобі говорять ці зображення дівчат?
  • Якщо ти був би композитором, якою музикою про кожну з них  розповів би?

  • Який музичний інструмент, на твою думку, найбільше підходить для розповіді про кожну з подруг?








  • Прослухайте п'єсу  " Три подружки". 
  • Чи схожі за характерами  музичні портрети й  портрети образотворчого мистецтва ?
  • У якому порядку композитор музичними звуками розповів про подруг? 


Д. Кабалевський "Три подружки".

















Урок№1.
Наша слава, краса і велич.
 
Українці завжди пам'ятають тих, хто приніс славу нашій рідній країні. Таким відомим людям встановлюють пам'ятники, їх зображують на монетах, марках, адже вони - велич і гордість нашої держави. Серед таких постатей автори Державного Гімну України.
Кожна вільна держава має свої символи - Прапор, Герб, Гімн.

  • Згадай, як виглядають Герб, та Прапор України.
  • Послухай Державний Гімн України (слухай стоячи, уважно).
  • Запам'ятай авторів (композитора, поета) Державного Гімну України

Державний гімн України. Музика М. Вербицького, слова Павла Чубинського.



Гімн - урочиста пісня, яка вихваляє та прославляє кого-небудь, або що-небудь.

Як звучить Державний гімн України? Кого і що прославляє?

Монета с зображенням М. Вербицького. Вироблена на честь 200річчя з дня народження композитора.

Відома українська співачка Соломія Крушельницька усе  життя прославляла свою Батьківщину. ЇЇ чудовий голос зачаровував слухачів багатьох країн. 

Пам'ятник Соломії  Крушельницькій.  
Місто Тернопіль.


Саме так виглядало українське село в ті часи, про які співається в пісні  "Вівці мої вівці".


Послухай пісню. Який настрій має пісня? 

Українська народна пісня "Вівці мої вівці".
Виконує Соломія Крушельницька.


Вівці мої, вівці.

Українська народна пісня.


Вівці мої, вівці,

Вівці та й барани,

Хто ж вас буде пасти, |

Як мене не стане?     | (2)

 

Воли мої, воли,

Воли та й корови,

Хто ж вас буде гнати  |

На зелене поле?       | (2)

 

Гори мої, гори,

Гори гороваті,

Хто ж вам на трембіті |

Буде вигравати?       | (2)

Познайомся - це трембіта. 



Урок №2.
Козацькому роду нема переводу.

Музика Є. Адамцевича. Запорозький марш.

Часи  козацтва - яскрава сторінка героїчного минулого українського народу.
Слово  "козак" означає  "вільний воїн", захисник України.
 
Пісня-марш "Спортивний дух".


Хортинг  національний вид спорту України (від назви острова Хортиця - історичного центру українського  козацтва).
  • Поцікався, які види єдиноборств включено до змагань хортингу.
  • Разом із друзями виконай ритм вірша.
Лине пісня з глибини віків
про безсмертну славу козаків.
Ми - спортсмени,
хортинг нас з'єднав.
Долучись і ти до наших лав.

І І І І ППІ

І І І І ППІ


Гопак. Український народний танець.



Про цих мужніх людей написано багато книжок, картин, їх оспівано в піснях  і віршах, їм присвячено фільми, зокрема анімаційний серіал. 

Мультфільм "Як козаки сіль купували"

Такі риси козаків, як мужність, завзятість, сміливість, вірність Батьківщині, шанували не тільки в минулому. Їх цінують і в наш час. Адже ми - гідні нащадки козаків!

Слухай та співай.

Про що співається в пісні? Як її треба виконувати?

Пісня "Козачата". Музика М. Ведмедері.  






Урок №3.
Людина і природа єдині.

Багато творів музичного мистецтва втілюють тісний зв'язок людини і природи. Сьогодні ми будемо слухати твір, який зображує звуки природи (тварин, людей, оточуючий світ).                                  
Це буде музична казка. І текст, і музику якої створив композитор Сергій Прокоф'єв для того, щоб допомогти дітям розібратися в складному питанні про  симфонічний оркестр. 
Згадай, що таке оркестр?
Симфонічний оркестр найбагатший за звучанням та найбільший за складом. Звучання кожного музичного інструменту оркестру має своє забарвлення, свій тембрСаме цю особливість оркестру і використав композитор у симфонічній казці "Петрик та Вовк". Кожен персонаж казки зображується тим музичним інструментом,  тембр якого більше підходить для цієї цілі.
Слухайте, дивіться та запам'ятовуйте.

Музика Сергія Прокоф'єва. Симфонічна казка  "Петрик та Вовк".


Мультфільм "Петрик та Вовк".


Перевір свої знання
 

Уроки №4,5
Людина і природа єдині.

Докладніше поговоримо про симфонічний оркестр.
 
 Звучить симфонічний оркестр
Керує оркестром диригент. 



Батько симфонічного оркестру - Йозеф Гайдн. Австрія.18-19ст. 

Й.Гайдн "Дитяча симфонія"



Струнні музичні інструменти симфонічного оркестру.

Скрипка, альт, віолончель, контрабас.




Арфа

Духові інструмети.



Звучить духовий оркестр.



Ударні інструменти.






Оркестр ударних інструментів.



Спробуй по тембру упізнати музичний інструмент.


 

Як ти гадаєш, чому симфонічний оркестр, який супроводжує вистави, розмістили в спеціальній оркестровій ямі між сценою та слухачами (глядачами)?

Оркестрова яма в театрі.



Урок №6.
Дива мовою симфонічного оркестру


М. А. Римський-Корсаков. "Три дива" з опери "Казка про царя Салтана".



1.В світі справжня є дивинка:
Ліс, а в лісі тім ялинка,
Білка там у гущині
Знай співа дзвінкі пісні
Та горішки розгризає —
В них шкарлупка золотая
Й смарагдове зеренце.
Найдивніше диво це!»
 

На ялинці там високій,
Бачить, білочка при всіх
Золотий гризе горіх,
З нього зернятко виймає
І шкарлупки всі збирає,
В рівні купки їх кладе,
Та ще й пісеньку веде
При усьому при народі:
Ой в садочку, на городі!

 

2.Є на світі справжнє диво:
Море збуриться бурхливо,
Закипить та зареве,
Та на берег напливе,
Розіллється в шумовинні —
І лишаться на камінні,
В панцирах, мов жар зорі,
Тридцять три богатирі,
Та все велетні вродливі,
Добрі лицарі сміливі,
Йдуть дозором по землі
З Черномором на чолі.
Це вже диво — справжнє диво
Кожен скаже справедливо!»!

 

3.«Десь царівна є на світі,
Та такої красоти,
Що й очей не відвести;
Денне світло затіняє,
А вночі, як сонце, сяє —
Місяць у косі блищить,
На чолі зоря горить.
А сама вона, як пава,
Походжає величаво,

Як розмову поведе —

Наче горлиця гуде.


М.А.Римський-Корсаков. "Політ джмеля"з опери "Казка про царя Салтана".




Князь тут зменшився, стулився,
— І джмелем умить зробився.
Полетів щодуху джміль
І кораблик серед хвиль
Наздогнав в одну хвилинку
Та й забився у щілинку.

Він над бабою кружляє,
Просто їй на ніс сідає,
Та як вжалить богатир —
Так і вискочив пухир!
Тут ізнов пішла тривога:
«Ой, рятуйте, ради Бога!
Пробі! Ґвалт! Лови, лови!
Та дави його, дави!..
Ми ж тебе... Зажди хоч трішки!
Стій!..» А джміль — в віконце нишком
Та над морем загудів
І додому полетів.




Урок №7.

  • Про що співається в пісні? Як її треба виконувати?
Слухай та співай.

Слова і музика М. Мазур. Пісня  "Кольоровий світ".
+
мінус.





М. Мазур. «Кольоровий світ».

1. Ми візьмемо до рук кольорові фарби,

розмалюємо світ у яскраві барви.

Сонце світить, а ми радісні й здорові:

добрий ранок, сонечко, світ такий чудовий! (2)

 

2. Дощик ллє цілий день, стукає в віконце,

не виходить з-за хмар золотаве сонце.

Ми візьмемо до рук фарби кольорові:

добрий вечір, дощику, світ такий чудовий! (2)

 

3. Темну ніч, сірий день гарно розфарбуєм,

заспіваєм пісень, мрію намалюєм.

В небо кульки летять різнокольорові:

добрий день, країно, світ такий чудовий! (2)

 

4. Ми візьмемо до рук кольорові фарби,

розмалюємо світ у яскраві барви.

Сонце світить, а ми радісні й здорові:

добрий ранок, сонечко, світ такий чудовий


Про що тобі розповів симфонічний оркестр.

 Е. Гріг "Ранок".



 А. Петров. "Потяг".


Е.Гріг. "У печері гірського короля".



Евгений Дога. Вальс




Урок №8.
Узагальнення.
Перевірте себе.

1.   Хто є батьком  симфонічного оркестру?

2.   Як слово «симфонія» перекладається на українську мову?

3.   Яка цифра співзвучна зі словом «соліст».13,8,1,16,10.

4.   Який вам відомо твір, що допоміг розібратися у складі симфонічного оркестру? Назви назву та автора.

5.   Яке слово зайве? Оркестр, квартет,  дует, тріо.

6.   Перелічіть струно-смичкову групу симфонічного оркестру від інструменту, який звучить найнижче до інструменту цієї групи, який має найвищий голос.

7.   Яке слово зайве? Труба, туба, гобой, валторна, тромбон. Аргументуй свій вибір.

8.   Який музичний інструмент виконує тему кішки у симфонічній казці?

9.   Тему якого героя у симфонічній казці виконує фагот?

10.                 Які музичні інструменти у симфонічній казці імітують постріли зі зброї?

11.                 Хто керує симфонічним оркестром?

12.                 Перелічіть усі групи симфонічного оркестру.

 





Урок №11.
Три подруги. Характер засобами музики.







Д.Кабалевський "Три подружки".



































Урок №28, 29.

Тема. Музична мова та розвиток музики.

Співай виразно пісню.

Пісня. Муз.Я.Дубравіна. Сл.В.Суслова.
"Крапельки".




Гумореска - невелика музична п'єса жартівливого, гумористичного характеру.

Р. Щедрін. П'єса. "Гумореска".





Як звучить музика, які  зміни в ній відбуваються, як розвивається.   Який настрій  у тебе викликає?

Існує безліч прийомів музичної виразності для створення гумористичного ефекту:

  • нарочито введені в музику фальшиві ноти;
  • невиправдані  паузи;
  • недоречне посилення або загасання звучності;
  • включення в музику ризьких контрастів;
  • наслідування звуків природи, які легко впізнати;
  • шумові ефекти і багато іншого.
О. Цфасман. П'єса."Гумореска".



А. Дворжак. П'єса. "Гумореска"



Чи схожі "Гумореска" А. Дворжака, "Гумореска"   Р. Щедріна і "Гумореска" О. Цфасмана?

 Музичні твори, які мають веселий і життєрадісний, пустотливий або грайливий характер, цілком можна вписати в категорію гумористичних, якщо врахувати, що поняття "гумор" в широкому сенсі - це все, що викликає веселий настрій.

Гумор в літературі. 

Запасливий.

- Знову мокрі черевики?! –
Сварить Вову мати.
Ти, мабуть, в усіх калюжах
Встигнув побувати?
- Що ви, мамо, - каже Вова, -
Не хвилюйтесь дуже:
Ще й на завтра залишилось
Чотири калюжі!
І. Січовик 


Гумор в образотворчому мистецтві.




















Урок №1. Пісенність в музиці.

Пєса. А. Рубинштейн. "Мелодія".





Урок №7. Рондо.
(18-22 мая).


Вспомни, как слово "рондо" переводится на русский язык.

Что характерно для музыкальных произведений, написанных в  форме рондо?
Послушай музыкальное произведение. Слушая, подумай над вопросами. 
  • Присутствуют в музыке повторы?
  • Как звучит тема (рефрен), которая повторяется несколько раз?
  • Чем эпизоды отличаются от  рефрена?Урок 
В.А.Моцарт."Турецкий марш".

АВСВДВ кода (хвост).

Это произведение называется "Турецкое рондо", "Рондо в турецком стиле" или "Турецкий марш".
 Автор музыки австрийский композитор, который жил в 18 веке - Вольфганг Амадей Моцарт.



Мультфильм "Турецкий марш".

В.А.Моцарт."Турецкий марш". Исп. детский вокальный ансамбль.

Домашнее задание.
Повторить все пройденные темы.Д.Кабалевский


Урок№6 (12-15 мая).

 Круг в музыке.


Вспомни, с какими музыкальными формами ты познакомился на уроках музыкального искусства.
Что характерно для каждой из них?
Приведи пример музыкальных произведений разной музыкальной формы.

Сегодня ты познакомишься с формой рондо ( с итальянского – «круг», «движение по кругу»).
Прослушай произведение польского композитора и пианиста 19 века Фридерика Шопена.

Как звучит музыка?
Какие настроения в ней присутствуют?
Как эти настроения изменяются, чередуются?
Ф.Шопен.Вальс№7






Про що тобі розповів симфонічний оркестр.

Просмотрев хореографическую композицию под вальс№7 Ф.Шопена, ты не только услышишь форму рондо, но и увидишь. 


А В С В Д В

Музыка вальса №7 Фридерика Шопена вдохновила поэта Л. Озерова на создание поэтических строк. Прочитай стихотворение.
Ты согласен с литературным образом? 
Созвучен он с музыкой?
Вальс
Лев Озеров
Ещё звучит в моих ушах
Седьмого вальса легкий шаг,
Как вешний ветерок,
Как трепетанье птичьих крыл,
Как мир, который я открыл
В сплетенье нотных строк.
Еще звучит тот вальс во мне,
Как облако в голубизне,
Как родничок в траве,
Как сон, что вижу наяву,
Как весть о том, что я живу
С природою в родстве.
Как ты думаешь, в какой музыкальной форме написана песня "Болтунья" ?
Муз.С.Прокофьева.Сл.А.Барто. Переработала стихотворение Виктория Иванова. "Болтунья".


Текст песни "Болтунья".
Это Вовка выдумал,
Что болтунья Лида, мол.
А болтать-то мне когда?
Мне болтать-то некогда!

Драмкружок, кружок по фото,
Хоркружок - мне петь охота,
За кружок по рисованью
Тоже все голосовали.

А Марья Марковна сказала,
Когда я шла вчера из зала:
"Драмкружок, кружок по фото
Это слишком много что-то.

Выбирай себе, дружок,
Один какой-нибудь кружок".

Ну, я выбрала по фото...
Но мне еще и петь охота,
И за кружок по рисованью
Тоже все голосовали.

А что болтунья Лида, мол,
Это Вовка выдумал.
А болтать-то мне когда?
Мне болтать-то некогда!


А у нас учитель строгий,
Он сегодня на уроке
Объяснял насчет Японии
Вы спросите, кто не понял.

Я спросила как считаться,
Что японцы есть китайцы.
Я спросила о Японии
"Это там родились пони?"

Потом учитель говорил,
Что был китайский мандарин
Я учителя спросила
А есть японские ли апельсины.

А что болтунья Лида, мол,
Это Вовка выдумал.
А болтать-то мне когда?
Мне болтать-то некогда!


Я теперь до старости
В нашем классе староста.
А чего мне хочется?
Стать, ребята, летчицей.

Поднимусь на стратостате...
Что такое это, кстати?
Может, это стратостат,
Когда старосты летят?

А что болтунья Лида, мол,
Это Вовка выдумал.
А болтать-то мне когда?
Мне болтать-то некогда!

У меня еще нагрузки
По-немецки и по-русски.

Нам задание дано -
Чтенье и грамматика.
Я сижу, гляжу в окно
И вдруг там вижу мальчика.

Он говорит: "Иди сюда,
Я тебе ирису дам".
А я говорю: "У меня нагрузки
По-немецки и по-русски".

А он говорит: "Иди сюда,
Я тебе ирису дам".

А что болтунья Лида, мол,
Это Вовка выдумал.
А болтать-то мне когда?
Мне болтать-то некогда!




Домашнее задание.

1.Слушай музыкальные произведения урока 
2.Прочитай стихотворения.
3.Отвечай на вопросы.

4.Пой украинскую народную песню  "Щебетала пташечка"(урок№5).


https://www.youtube.com/watch?v=iDBuua3uuAE&t=679s -опера "Коза Дереза"


Е. Гріг. " Пісня Сольвейг".











Комментариев нет:

Отправить комментарий