(1810-1849)
Польща
Польща
Хореографічний етюд.
Цікава доля австрійського танцю лендлера. Цей парний круговий тридольний танець отримав свою назву від австрійської області Ландль. На початку XIX століття він перекочував із села у міста Австрії та Німеччини. Його почали танцювати на балах, і поступово він перетворився у всім відомий і всіма любимий, вічно юний вальс (з німецької-прокатування).
Вальс швидко поширився у багатьох країнах. Перш за все новий танець покорив Відень. Вальси Йоганна Штрауса-сина охопили не тільки Відень, але і весь світ.
Йоганна Штрауса-сина (1825-1899) у всьому світі називають королем вальсів.
А В С В А В - форма рондо.
Седьмого вальса легкий шаг,
Как вешний ветерок,
Как трепетанье птичьих крыл,
Как мир, который я открыл
В сплетенье нотных строк.
Еще звучит тот вальс во мне,
Как облако в голубизне,
Как родничок в траве,
Как сон, что вижу наяву,
Как весть о том, что я живу
С природою в родстве.
Ф. Шопен. Мазурки.
Старовинний танець - полонез. В давні часи він називався "великим" чи "пішим" танцем. Сьогодні його назва французька, в перекладі означає "польський".
Полонезом - парадною ходою, в якій приймали участь всі гості, відкривалися придворні бали.
Ф.Шопен. Полонез ля мажор.
Тема 4. Величність та людяність музики
Й. С. Баха.
Урок №17
(1685-1750)
Німеччина.
Но вот на ее пути оказалась река. Сиринга протянула руки вперед и стала умолять речного бога спасти ее. Внял лесной бог мольбе юной нимфы и превратил ее в тростник. Пан уже догнал Сирингу и хотел обнять ее, но его руки коснулись лишь гибкого тростника.
Пан долго стоял на берегу реки и слушал тихий шелест. Срезал несчастный несколько тростинок и сделал из них сладкозвучную свирель. И часто теперь Пан уходил один в густую чащу леса и выводил на своём музыкальном инструменте нежные печальные мелодии. Люди этот музыкальный инструмент назвали флейтой Пана. Флейта Пана является предком всех духовых инструментов, в том числе и великого органа.
Послухай ніжні звуки флейти Пана.
- Як звучить музика?
- Вигадай назву музичному твору.
- Які фантазії виникли в твоїй уяві під впливом музики?
Жанр скерцо має давнє походження: у царині вокальної музики так називали жартівливі пісні. Згодом скерцо перетворилося на інструментальну п'єсу грайливого характеру, яка виконувалася у швидкому темпі. Скерцо включають у великі (багаточастинні) твори інструментальних жанрів: симфонії, квартети, сонати тощо.
Скерцо — жанр камерно-інструментальної музики, п’єса в рухливому стрімкому темпі, з «гострим» ритмом і жартівливим змістом.
Й.С.Бах. "Скерцо" із сюїти №2 для флейти с оркестром .
Тема. Величність та людяність музики Й. С. Баха.
1 рівень.
1.(1б)Хто такий Й. С. Бах ?(повне ім’я, століття в якому жив, де жив, рід заняття).
2.(1б)Улюблений музичний інструмент Й.Баха, до якої групи музичних інструментів він належить, предок цього інструмента?
3.(1б) З яким жартівливим твором Й. Баха ти познайомився? Для якого складу виконавців його створено автором? Поділися своїми враженнями від музики цього твору.
2 рівень.
4.(2,5 б) Що з приводу прізвища Й. Баха сказав великий композитор світу? Хто цей композитор? Чому він так сказав?
5.(0,5 )Як слово "скерцо" перекладається на українську мову?
3 рівень.
6.(2 б)Які поліфонічні твори Й.С. Баха ти слухав? Який з цих творів тобі запам’ятався більше? Чому? Який колектив музикантів виконував цей твір?
7.(1б)Яким музичним терміном називається переклад оригіналу музичного твору для іншого складу виконавців.
4 рівень.
8.(2 б.) Порівняй музичні поняття «гомофонія» і «поліфонія». Хто є майстром поліфонічної музики?
9.(1б.) Наведи приклади багатоголосся, поліфонії у природі, у житті.
- Як звучить та змінюється музика?
- Які почуття викликає у тебе?
- Чи всі музичні епізоди "Фантазії" відповідають змісту оповідання?
чи "Рондо в турецькому стилі"
Мультфільм.
Про маленького В.Моцарта
- Ретельно роздивися абстрактний живопис.
- Яка музика виникає в твоїй уяві, коли ти роздивляєшся зображення?
- Слухай симфонію №40 В.А. Моцарт (урок №14) та спробуй намалюй музику кожної частини за допомогою ліній, плям, крапок, різних символів, фарб.
- Познайомся з творчими роботами учнів шостих класів нашого ліцею.
- Чи згоден ти з фантазіями дітей, на які їх надихнула музика симфонії №40 В. А. Моцарта?
Реквієм (спокій)— останній, незавершений твір Вольфґанґа Амадея Моцарта, — траурна заупокійна меса, що виконується в церкві в пам'ять про померлого.
Ме́са — вокальний або вокально-інструментальний жанр духовної музики, що має циклічну будову. Меси призначалися для виконання у храмах під час богослужінь.
У православних, а також греко-католицьких церквах меси виконуються хором a cappella, і називають літургіями.
Деякі великі композитори залишили після себе не тільки видатні твори, а і загадки про своє життя та смерть.
Незвичайні обставини замовлення Реквієму та часовий збіг цієї заупокійної меси із ранньою смертю Моцарта стали сприятливим підґрунтям для виникнення численних міфів. Реквієм — робота унікальна, оточена легендою, в якій вже неможливо відділити реальність від міфу.
Коли В. Моцарт знаходився на межі злиднів, до нього прийшов незвичайний незнайомець. Не називаючи свого імені, він запропонував композитору за велику плату написати заупокійну месу – Реквієм. Таємний візит людини в чорному здавалися Моцарту зловісним знаком. В низці джерел вказується, що Моцарт відчував, що заупокійну месу він пише для себе і зізнавався в цьому дружині Констанці.
Фрагмент із кінострічки "Амадей".
Моцарт почав писати музику у незвичайному для себе жанрі. Ця музика була пронизана протилежними почуттями – біллю втрати, скорботою, сумом, жагою життя, небажанням з ним розлучатися.
В. Моцарт помер під час написання композиції.
Фрагмент із кінострічки "Амадей".
Потім біографи з'ясували, що замовником "Реквієму" був один граф, який вирішив видати проплачений композитору твір за свій власний.
Через те, що це був твір на замовлення, "Реквієм" був доповнений та завершений його учнем Францом Зюссмайєром.
Одна з версій смерті В. Моцарта. Фрагмент з вистави " Моцарт і Сальєрі"
Героїчна симфонія
Спочатку, композитор присвятив музичний твір Наполеону. Він щиро захоплювався його політичними поглядами і переконаннями, але тривало це лише до тих пір, поки Бонапарт не став Французьким імператором, забув про народ та свої обіцянки. З усією злості, музикант розірвав першу сторінку твору, на якій каліграфічним почерком було написано посвяту. Коли він прийшов до тями, то відновив першу сторінку, написавши на ній нову назву - "Героїчна"
Конний портрет. Бонапарт Наполеон.
Так доля стукає у двері.
Усі 4 частини симфонії №5 об'єднані грізною темою, що звучить на початку твору. Про неї Бетховен сказав: «Так доля стукає у двері». Вона звучить дуже голосно одночасно у різних інструментах. Симфонія не має програми, її зміст не виражений у назві, та яскрава, виразна музика, конкретне значення основного мотиву дають право розглядати симфонію як картину боротьби людини з перешкодами життя в ім'я радості і щастя. 4 частини симфонії можна уявити як окремі моменти цієї боротьби. Фінал зображує перемогу людини над силами зла і насильства.
"Через боротьбу до перемоги" - девіз життя й творчості Людвіга Бетховена.
Урок №9
Музичний заповіт Людвіга Бетховена.
Дев'ята симфонія - це музичний заповіт Л. Бетховена, полум'яне звернення до всього людства.
У 1785 році з'явився твір Фрідріха Шиллера "Ода до радості", що закликав людей до об'єднання і згуртування. З того самого часу, як Людвіг Бетховен перший раз прочитав оду, він задався метою створення по-справжньому грандіозного твору.
Спочатку композитор хотів створити два окремих твори - Дев'яту симфонію і твір для хору "Ода до радості". Але в процесі роботи композитор зрозумів, що необхідно об'єднати музичний матеріал. Синтез інструментальної та хорової музики в симфонічній практиці - це надзвичайна рідкість для сучасності Бетховена.
На щастя, ризик був виправданий. Прем'єра, яка відбулася в одному з найкращих театрів Відня, пройшла з великим успіхом. Зал аплодував, гул оплесків був нескінченним. Шкода, що автор вже нічого не чув. Кілька хвилин після того, як відлунали останні акорди, Бетховен не повертався до залу. За легендою, до нього підійшла одна з хористок і показала, щоб він повернувся до глядачів. Автор побачив, яке враження справила симфонія на людей. Вдячна публіка кидала в повітря капелюхи, деякі плакали від щастя.
Мрія Бетховена збулася, музика зуміла об'єднати людей, згуртувати їх. Хіба це не найкраща подяка для творця?
Сьогодні IV вокальна частина симфонії №9 Л. Бетховена, а саме ода "До радості" є Гімн Євросоюзу.
Когда играют Лунную сонату,
Кометы замедляют свой полёт,
По кромке ночи, словно по канату,
Мелодия волшебная плывёт.
Тогда поток игривый не резвится
И тополь белым пухом не метёт,
Тогда в глубокой мгле ночная птица
Под сенью многолистной не поёт.
И грома не слышны тогда раскаты,
И в роще замолкает соловей…
Когда играют Лунную сонату,
Сама природа молча внемлет ей.
Игорь Овен
Непохитний у відстоюванні своїх переконань, як музичних, так і політичних, ні перед ким не згибаючи спини, з високо піднятою головою, пройшов свій життєвий шлях Людвіг ван Бетховен. Німецький композитор, який зміг побороти численні сумніви, біль і відчай, є втіленням перемоги життя над смертю.
Музика, як казка
Музика, як казка, музика — жива.
І не треба серцю будь-які слова.
В музиці — найвищі ніжні почуття.
В ній любов і туга, та саме життя.
Музика, як море, то штормить, то ні.
Там знаходить серце рятівні вогні.
Музика, як сонце, гріє нам серця,
Їй нема початку і нема кінця.
І чого не зможеш словом досягти,
В музиці розкажеш щиру правду ти.
Пісня "Квітуча Україна". Музика і слова Н. Май.
Музика Є. Мартинова, слова А.Дементьєва "Балада про матір".
Встаньте все и выслушайте стоя
Сохраненное во всей красе
Слово это — древнее, святое!
Распрямитесь! Встаньте!.. Встаньте все!
Как леса встают с зарею новой,
Как травинки рвутся к солнцу ввысь,
Встаньте все, заслышав это слово,
Потому что в слове этом — жизнь.
Слово это — зов и заклинанье,
В этом слове — сущего душа.
Это — искра первая сознанья,
Первая улыбка малыша.
Слово это пусть всегда пребудет
И, пробившись сквозь любой затор,
Даже в сердце каменном пробудит
Заглушенной совести укор.
Слово это сроду не обманет,
В нем сокрыто жизни существо.
В нем — исток всего. Ему конца нет.
Встаньте!..
Я произношу его:
«Мама
Урок №4
Юрій Отрошенко: | ||
---|---|---|
ВІЛЬШАНИЙ КОРОЛЬ То їде батько, з ним син малий. Чогось боїться і мерзне син — Малого тулить і гріє він. Він у короні, хвостатий пан! — «То, сину, сивий нічний туман!»
Будемо гратись в оселі моїй, Квіти прекрасні знайду тобі я, У злото матуся одягне моя».
Як надить вільшаний король мене! — «Годі, маля, заспокойся, маля! Дочки мої у танку в цей час, Дочки мої тебе вийдуть стрічать, Вітати, співати, тебе колихать!»
Он королівни вільшані зійшлись! — «Не бійся, мій синку! Повір мені:
З неволі чи з волі візьму тебе я!» Ой, як болюче мене він обняв!
В руках його хлопчик бідний кричить; Насилу додому доїхав він, В руках його мертвий лежав його син. |
Роздивися художній ряд, потім прослухай твір Ф. Шуберта у виконанні різних колективів. Допомогли твори образотворчого мистецтва глибше відчути тему, характер і настрій музики? Чому?
Серенада - це камерний вокальний твір з інструментальним супроводом (освідчення у коханні, запрошення на побачення).
«Дивлюсь я на небо та й думку гадаю…» — пісня-романс, яка є однією з двох перших українських пісень, що були виконані у космосі 12 серпня 1962 року на борту космічного корабля «Восток-4» першим українським космонавтом Павлом Поповичем та його чуваським колегою Адріяном Ніколаєвим.
Через 55 років після першого виконання у космосі цієї пісні, яка була улюбленою піснею видатного українського конструктора Сергія Корольова , 12 серпня 2017 року було ініційовано впровадження дня - Дня української пісні.
ДИВЛЮСЬ Я НА НЕБО
М.Петренко
Дивлюсь я на небо та й думку гадаю:
Чому ж я не сокіл, чому не літаю?
Чому мені, Боже, ти крилець не дав?
Я б землю покинув і в небо злітав!
Далеко за хмари, подалi од світу,
Шукать собі долі, на горе привіту,
І ласкi у сонця, у зірок прохать,
І в тiм світі яснім себе показать.
Бо щастя я, бiдний, ще змалку не маю.
Нiхто мене в свiтi, нiхто не кохає.
Чужий я у Бога, чужий у людей!
Хiба ж хто кохає нерiдних дiтей
Романс. Музика К.Стеценка, слова Л.Українки."Стояла я і слухала весну".
Перший рівень.
1.(1б.)Як ти розумієш вираз «жанри мистецтва». Наведи приклади жанрів живопису, літератури та музики.
2.(0,5б.)Напиши назву найдоступнішого та найпоширенішого жанру музичного мистецтва.
3.(0,5б.)Хто є авторами Державного Гімну України?
4.(1б.) Які твори Франца Шуберта ти слухав?
Другий рівень.
1.(0,5б.) Які види мистецтва необхідні для створення пісні?
2.(1б.)Що таке «Гаудеамус»? Напиши переклад цього слова.
3.(0,5б.)Хто з композиторів підняв пісню на найвищий ступінь?
4.(1б.)Сучасна естрадна пісня, яку вважають символом України. Напиши назву та її автора.
Третій рівень.
1.(1б.)Які музичні твори називають духовними? Наведи приклад твору, не забуть назвати автора.
2.(0,5б.)Яку музику відносять до камерної?
3.(0,5б.)До якого різновиду пісень відносяться урочисті пісні, які вихваляють кого-небудь чи що-небудь?
4.(1б.)Які романси ти слухав? Не забуть написати авторів.
Четвертий рівень.
1.(1,5б.)З якими піснями-баладами ти знайомився? Яка тобі сподобалася найбільше. Чому? Що характерно для балад?
2.(1,5б.)Чим схожі та чим різняться серенади та романси?
Рапсодія.
Спочатку рапсодії створювалися для фортепіано (19 угорських рапсодій Ференца Ліста).
Тема. Фортепіанна музика у творчості
Ф. Шопена. Рапсодія.
1 рівень.
1.(1 б.) що таке п'єса в музиці?
2.(0,5 б.) Хто такий Ф. Шопен? ( Батьківщина, коли жив, рід занять).
3. (1б.) Які різновиди п’єс тобі відомі?
4. (0,5б.) Кого у музичному світі називають «душею фортепіано»?
2 рівень.
5.(1 б.) Що таке етюд в музичному мистецтві?
6.(1 б.)Який танець є предком вальсу?
7. (1 б.) Що таке рапсодія в музичному мистецтві? Які рапсодії ти слухав? (Напиши назви і авторів).
3 рівень.
8. (1 б.) Чим відрізняються етюди Ф. Шопена від звичайних етюдів – вправ?
9. (0,5 б.) Кого в музичному світі називають королем вальсів?
10. (1,5 б.) Порівняй музичні п’єси: Вальс, полонез, мазурка. (Спільне, різне).
4 рівень.
11.(0,5 б.) Назва якого різновиду п’єс перекладається «нічний»? Що характерно для цих п’єс?
12.(1б.) АВСВДВКВ. Яка музична форма зображена буквами? Що характерно для такої будови музичного твору.
13.(1,5б.) Яким подіям присвячено « Революційний етюд» Ф. Шопена (напиши докладно історію створення цього музичного твору). Що тобі відомо про смерть і поховання композитора).
Фрагменти з кінострічки " Страсті Христові"
Музичний твір за цими подіями створено для солістів, двох хорів, двох оркестрів. Загальне звучання триває близько трьох годин, складається із 78 номерів, має драматичний сюжет й конкретних дійових осіб. Сьогодні виконується у концертних залах та церквах у Страсну п'ятницю.
Орато́рія — великий музичний твір на певний сюжет для хору, солістів, оркестру, органу. В минулому ораторії писалися тільки на змісти із Священного Писання. Розквіт ораторії припав на 17 століття, у часи Й. С. Баха.
Ораторія «Страсті за Матвієм» складається з двох великих частин. У першій частині відбувається змова священиків, зрада Юди, Таємна вечеря, полон Ісуса.
Зміст другої частини – суд Пілата, зречення і каяття Петра, самогубство апостола-зрадника Юди, шлях на Голгофу, розп'яття та оплакування.
Мікеланджело Буонарроті. П'єта (оплакування).
Багатьом шанувальникам творчості Баха відомою є арія альта (виконується високим чоловічим голосом, чи низьким жіночим) , часто , як окремий твір — «Помилуй мене, мій Господь». Вона звучить після розповіді про зречення і каяття апостола Петра. В ній виражені почуття цього персонажа, який важко переживає свій вчинок і сподівається на прощення.
Богослужіння складається з 14 стацій (подій), що являють собою різні моменти Страстей Христа.
Традиційно на стінах католицьких храмів поміщаються по периметру чотирнадцять картин або скульптурних композицій, відповідних чотирнадцяти стаціям Хресного шляху. Таким чином, ті, що моляться під час богослужіння обходять весь храм.
Починає священник Богослужіння із слів:
«Ісусе, Спасителю наш, дай нам ласку, щоб ми цю Хресну Дорогу відбули на Твою Славу і на користь наших душ.»
Кожна стація складається з таких елементів:
- Проголошення назви стації.
- Далі промовляється: «† Слава страстям Твоїм, слава довготерпінню Твоєму, Господи!».
- Читання роздумів. Роздум являє собою текст довільної форми, що спонукає учасників богослужіння глибше замислитися над тим чи іншим моментом Страстей Господніх.
"Страсті за Матвієм" Й. С. Баха - твір, який знайшов безсмертя.
проверь свои знания!!!
4. Вставьте пропущенные слова
Allegro _________ ___________ allegro.
Так строится пьеса, концерт, симфония, кантата?
5. Кого в музыкальном мире называют королём вальсов?
6. Зачеркни несуществующее произведение.
· И.С. Бах «Шутка»
· Л. Бетховен Симфония №17
· В. Моцарт «Турецкий марш»
8. Соедини стрелками буквы и цифры двух столбиков, чтобы образовалось соответствие.
А.Революционный этюд.
|
1.В.А.Моцарт.
|
Б.Лунная соната.
|
2.И.С.Бах.
|
В. Реквием.
|
3.Л.Бетховен.
|
Г.Страсті за Матвієм
|
4.Ф.Шопен.
|
10. Фуга – это......
12.Какую музыку называют духовной? Приведи пример духовной музыки.
13.Какие музыкальные произведения относят к концертам? Какие концерты тебе знакомы?
14. Какой жанр музыкального искусства ты считаешь самым доступным и распространенным? Почему?
15.Назови шуточные произведения В.А.Моцарта.
Комментариев нет:
Отправить комментарий