6 класс



Ідентифікатор  805 359 42 85, код 197337


мій вайбер   068-803-77-15




Тема 5.  Фридерик Шопен - душа
 фортепіано.

Урок №23.

Фридерик Шопен 

(1810-1849)
Польща



Про життя та творчість Ф. Шопена.




Етюди Ф. Шопена.
Слово «етюд» має французьке походження й перекладається як «вивчення», «вправа».
 Музичний термін «етюд»- це п'єса (невеликий інструментальний твір ) навчального характеру, в якій застосовується певний складний технічний прийом гри.
Етюди використовується для удосконалення техніки музиканта .
 
 Польський композитор, піаніст і педагог Фридерик Шопен є творцем нового  фортепіанного  концертного етюду. Шопен ніколи не відділяв технічну сторону від художньої.  Зміст і поетичність музичних образів в етюдах Шопена вивели цей «допоміжний вид музики на рівень великого мистецтва». Шопеном написано 27 етюдів.
 Етюди Шопена – високохудожні концертні п'єси.

Прослухай один із етюдів композитора.
 Як звучить музика, які почуття  автора передає?


Ф. Шопен. Революционный этюд.



Ф. Шопен. Траурний марш із сонати №2.



Етюд в різних видах мистецтва.

Пластичний етюд "Купол".


Театральний етюд "Павук та муха".


Хореографічний етюд.


Етюд в образотворчому мистецтві.



Урок №24. 

Про вальс.

Цікава доля австрійського танцю лендлера. Цей парний круговий тридольний танець отримав свою назву від австрійської області Ландль. На початку XIX століття він перекочував із села у міста Австрії та Німеччини. Його  почали танцювати на балах, і поступово він  перетворився у всім відомий і всіма любимий, вічно юний вальс (з німецької-прокатування).

Вальс швидко поширився у багатьох країнах. Перш за все  новий танець покорив Відень. Вальси Йоганна Штрауса-сина охопили не тільки Відень, але і весь світ.

Й Штраус "Віденський вальс".

Йоганна Штрауса-сина (1825-1899) у всьому світі називають королем вальсів.


Муз. Э. Колмановського. Сл. Є. Євтушенко."Вальс про вальс".


Танцювальна музика у творах Ф.Шопена.

Багато концертних фортепіанних вальсів створив Ф. Шопен. Вони написані  для світського концерту, а не для бального залу.
 Вальси Шопена (їх 18) – це ліричні мініатюри, що розповідають про переживання людської душі. 

Послухай один із вальсів композитора. Як звучить музика, які зміни відбуваються у творі? Які почуття у тебе викликає п'єса? Що ти можеш сказати про форму цього вальсу?

Ф. Шопен. Вальс-хвилинка.


А В А  -  тричасткова форма твору.

Як звучить цей вальс? Про що, на твою думку , розповів композитор музичними звуками? Зверни увагу на побудову твору.

Ф. Шопен. Вальс№7.


А В С В А В - форма рондо.





Вальс
Лев Озеров
Ещё звучит в моих ушах
Седьмого вальса легкий шаг,
Как вешний ветерок,
Как трепетанье птичьих крыл,
Как мир, который я открыл
В сплетенье нотных строк.
Еще звучит тот вальс во мне,
Как облако в голубизне,
Как родничок в траве,
Как сон, что вижу наяву,
Как весть о том, что я живу
С природою в родстве.

Сьогодні  вальси Ф. Шопена звучать на різних музичних інструментах, у виконанні  різних музичних колективів, використовуються для хореографічних сцен.

Чи співзвучні,  по-твоєму, музичний і танцювальний образи вальсу №7 Ф. Шопена?


Ф. Шопен. Вальс№7.



Урок №25.

Мазурка.

Улюблений польський танець - мазурка, точніше - мазур (від назви однієї із областей Польщі - Мазовії). 
Народна мазурка - з веселою, задерикуватою різко акцентованою мелодією у тридольному розмірі.  Акценти припадають на другу, третю долі.  Мазурка- це парний танець, в якому немає заздалегідь придуманих фігур. Її імпровізують партнери.

Народний танець Мазурка 



 В шляхетській, дворянській мазурці більше блиску, її па як би символізують військове молодецтво .
В XIX столітті мазурка стала одним із найпопулярніших бальних танців.
Бальний танець Мазурка


Ф. Шопен написав близько 59 фортепіанних мазурок.

Ф. Шопен. Мазурки.








Полонез.

   Старовинний танець - полонез. В давні часи він називався "великим"  чи "пішим" танцем. Сьогодні його  назва французька, в перекладі означає "польський".

Полонезом - парадною ходою, в якій  приймали участь всі гості, відкривалися придворні бали.

 Під гордовите, величне звучання музики -
своєрідного урочистого маршу, але в тридольному розмірі, довгою низкою виступали танцюристи, витончено присідаючи в кінці кожного такту музики.




Полонези -п'єси представлені в творчості великого сина Польщі- Ф.Шопена.


Ф.Шопен. Полонез ля мажор.


Полонези, вальси, мазурки пишуться в тридольному розмірі.
Вальс плавний, мазурка стрибуча, полонез має риси маршу.
Урок №26.

Прелюдія.

Прелюдія - "перед грою". Раніше прелюдією називали вступну частину до фуги. Пізніше прелюдія стала самостійною п'єсою, що написана у вільній формі, часто для фортепіано. Саме Ф.Шопен затвердив цей самостійний жанр. Композитор створив 24 фортепіанні прелюдії. Кожна з них має свій настрій. Навіть найменша прелюдія висловлює глибокі думки.

Як ти вважаєш, прелюдія - це програмний твір?

Перетвори прослуханні прелюдії у програмні твори, вигадай  п'єсам назви.


Ф. Шопен. Прелюдія.






Ф.Шопен. Прелюдія ми минор.




Ф.Шопен. Прелюдія до минор.



Ф.Шопен. Прелюдія Ля Мажор.



Ноктюрн.

Ноктюрн -"нічний". У 18 столітті ноктюрнами називали п'єси, призначені для виконання на відкритому  повітрі у нічний час. З 19 століття - ноктюрн - мрійлива, наспівна фортепіанна п'єса, навіяна образами ночі, нічної тиші, нічними думками.
Багато композиторів світу зверталися до цього жанру. Особливо відомі ноктюрни Шопена. Вони дуже різноманітні - то мрійливі і поетичні, то суворі і скорботні, то бурхливі і пристрасні.


Прослухай один із ноктюрнів Ф.Шопена. Які думки і почуття викликає  у тебе твір?


Ф.Шопен. Ноктюрн №2. 



Експромт

Експромт - "готовий, швидкий". У музиці це  лірична п'єса для фортепіано або скрипки, створена ніби раптово, без підготовки в результаті імпровізації (створення музики під час виконання).

Ф.Шопен. Фантазия-экспромт.



Пам'ятник Ф.Шопену  у Варшаві


Склади  для своїх однокласників шість цікавих питань про життя и творчість Ф. Шопена. 


























Тема 4.  Величність та людяність музики 

Й. С. Баха.


Урок №17

Йоганн Себастьян Бах.

(1685-1750)

Німеччина.

В мільйонах кілометрів від нашої планети летить космічний корабель «Вояджер». Його було запущено з Землі у 1977 році. На своєму борту він несе диск з музикою Йоганна Себастьяна Баха, яка розповідає іншим  цивілізаціям про землян.


Бах перекладається з німецької - струмок

"Ні струмок! - Море повинно бути йому ім'я", -сказав про Й.С.Баха великий Л.Бетховен. Чому так сказав композитор?


Улюблений музичний інструмент Й. Баха

Згадай. Яке відношення  до творчості Й.С.Баха має картина М.Врубеля  "Пан"?


Прочитай легенду і ти дізнаєшся про музичний інструмент  - предок органу.  Орган - це улюблений інструмент Й. С. Баха.

Легенда  "Пан и Сиринга".

Пан родился богом. Но когда младенец появился на свет, его мать пришла в такой ужас, что тут же бросила его и пустилась бежать. И было от чего испугаться. Пан родился с козлиными ногами, на голове у него торчали рожки, а с подбородка свисала длинная борода. Шли годы.
Однажды Пан встретил в лесу прекрасную Сирингу и хотел заговорить с ней. Но она, едва взглянула на козлоногого Пана, в страхе бросилась бежать от него со всех ног. Пан попытался догнать нимфу. Он просил ее остановиться, хотя бы поговорить с ним. Но юная нимфа даже боялась смотреть на него.
Но вот на ее пути оказалась река. Сиринга протянула руки вперед и стала умолять речного бога спасти ее. Внял лесной бог мольбе юной нимфы и превратил ее в тростник. Пан уже догнал Сирингу и хотел обнять ее, но его руки коснулись лишь гибкого тростника.
Пан долго стоял на берегу реки и слушал тихий шелест. Срезал несчастный несколько тростинок и сделал из них сладкозвучную свирель. И часто теперь Пан уходил один в густую чащу леса и выводил на своём музыкальном инструменте нежные печальные мелодии. Люди этот музыкальный инструмент назвали флейтой Пана. Флейта Пана является предком всех духовых инструментов, в том числе и великого органа.



Послухай  ніжні звуки флейти Пана.

Про що вона співає?



Улюбленим  інструментом Й.С.Баха був орган.  Композитор написав для нього велику кількість творів. 
Орган – духовий клавішний інструмент. Спочатку орган супроводжував  церковний спів під час богослужіння.
Сьогодні орган – концертний інструмент.

Послухай органну музику. Зверни увагу на те, що на органі грають не тільки руками, а й ногами.




Орган, який був першим у місті Харкові.


Новий орган міста Харкова





Органи, які знаходяться в різних куточках світу.






Найбільший в Європі орган знаходиться в Соборі Св. Стефана, в місті Пассуа, в Німеччині. має 5 мануалів, 17794 труби.

Найбільший у світі  орган знаходиться в Америці, у місті Атлантик-Сіті. Має 7 мануалів (клавіатур), 33000 труб, 1200 клавіш.


Урок № 18.

Багатоголосся в музиці.

Співай разом з нами.

Музика  і слова Н. Май" Любіть Україну".





У пісні головний голос виконувала  дівчинка - співачка, чи ми хором, а музичні інструменти тільки супроводжували спів, акомпанували.
Такий музичний твір відноситься до гомофонічної музики. 



Музичний словник

Багатоголосся   музика, яка заснована на одночасному  поєднанні декількох голосів (партій).                           
                                   
Гомофонія - (гр.)- однозвучний. Багатоголосний склад музики, в якому один з голосів (як правило, верхній) є головним, а інші лише супроводжують, акомпанують. 

Поліфонія - (гр.)- багато звуків. Багатоголосся з рівноправними     голосами.


Канон -  поліфонічна музична форма, у якій всі голоси строго імітують  мелодію провідного голосу, вступаючи за чергою.     У кожному наступному голосі мелодія починає  звучати до закінчення теми у попередній партії.






Урок №19.

Майстер поліфонічної музики.

Фуга - ( лат.) - біг, втеча. Найвища форма поліфонічної музики, яка заснована на почерговому вступі та розвитку однієї й тієї ж мелодії в різних голосах,  "розмова голосів"
                       

И.С.Бах. Органная фуга соль минор.



Чому, на твій погляд, ці твори живопису   мають назви   "Фуга"?

Мікалоюс Чюрльоніс "Фуга"


В.Кандинский  "Фуга"


Франтишек Купка  "Фуга"



Swinging Bach
Послухай переклад органної фуги  для квінтету саксофоністів. Прослідкуй за почерговим вступом й розвитком  голосів.



Урок№20.

Майстер поліфонічної музики (продовження).

Токата - (італ.) - дотик. П'єса швидкого та чіткого руху. Частіше за все для клавішних інструментів. Токата звучить перед фугою і створює атмосферу для її сприйняття.  


И.С.Бах. Токката и фуга ре минор


Переклад "Токкати і фугі" ре мінор Й.Баха для інших музичних інструментів.





Урок №21.

Грайливе скерцо.


  • Як звучить музика?
  •  Вигадай назву музичному твору.
  •  Які фантазії виникли в твоїй уяві під впливом музики? 



Прозвучала частина твору Й.С. Баха, яка має назву "Скерцо"

Жанр скерцо має давнє походження: у царині вокальної музики так називали жартівливі пісні. Згодом скерцо перетворилося на інструментальну п'єсу грайливого характеру, яка виконувалася у швидкому темпі. Скерцо включають у великі (багаточастинні) твори інструментальних жанрів: симфонії, квартети, сонати тощо.

Скерцо — жанр камерно-інструментальної музики, п’єса в рухливому стрімкому темпі, з «гострим» ритмом і жартівливим змістом.




Це "Скерцо" -  остання частина з сюїти №2 для флейти з оркестром Й.С. Баха.

Сюїта - с французької "ряд","послідовність","чергування" - декілька п'єс на одну тему.

! Й.Бах створив сюїту для флейти з оркестром !

У музичному світі є багато перекладань цієї музики для різних виконавських колективів.


Аранжування - переклад оригіналу для іншого складу виконавців.

Й.С.Бах. "Скерцо" із сюїти №2 для флейти с оркестром . 





Порівняй особливості відображення настрою в музиці та живопису.

Е. Бродська "Флейта й півень".


Музичний образ п'єси "Жарт" Й. С. Баха перенесений у хореографічну композицію.

Чи згоден ти  з такими фантазіями?
Як ти гадаєш, кого чи що  зображує балерина?



Спробуй створити за допомогою інших видів мистецтв    (літератури, живопису)  свій образ, який відповідав  би музиці  "Жарт" И.С.Баха.


Прочитай ці вірші. Вони створені  на уроках музичного мистецтва. Автори- учні нашої гімназії розповіли про свої враження від прослуховування п'єси Й. С. Баха  "Жарт".


Чудо Баха
Вот это музыка!
Вот это чудеса!
Нас накрывает та эпоха!
Она возносит в небеса,
И ты взлетаешь в облака
В них ,растворившись, слушать "Шутку" Баха!

Автор Сынжеряк Георгий (6-Гкласс).

Я нынче слушал "Шутку" Баха.

Я нынче слушал «Шутку» Баха.
И вдруг представил, что я вижу …

Я вижу флейту
В руках умелых музыканта.
Она поет, она играет,
Она, как радуга, блистает,
Переливается, сверкает, и —
Вдруг взмывает
Задорной яркой птичкой ввысь
Над лугом, лесом и горами,
Над городами и полями…

И все вокруг остановились –
Есть лишь флейта!
Все слушают заворожённо:
Деревья, птицы, звери!
Взмывая выше, выше
Искусница щебечет и поет…

Наконец,
Веселая проказница устала,
Спустилась плавно в руки музыканта,
Легла ему в ладони тихо и —
Уснула, не услыхав, как для нее звучали
Восторженные АПЛОДИСМЕНТЫ!

Автор. Никита Кияшко (6-Г).


Танец души 
Когда волшебный звук я флейты услыхала,
В душе моей, вдруг, радость заиграла.
Знакомый звук звучит опять
И хочется мне снова танцевать.

Авторы: Важненко Аня, Репьевская Полина, Доценко Коля, Цапенко Женя (6-В класс).


Чудесный бал
Сегодня был чудесный бал,
Его запомню я надолго.
Оркестр так весело играл!
Как будто птицы пели звонко.

Авторы: Покормляк Алина, Бирюков Сергей, Кулик Анна, Комонов Игорь (6-В класс).


Краски лета   
Эта музыка прекрасна,
Изумительна и ясна.
Краски яркие, как лето.
Кто прослушал, знает это.
А, услышав ещё раз,
Понимаешь - это класс! 

Авторы: Ткаченко Юлия, Жданюк Виолетта, Ахмедзаде Расул, Емельяненко Женя(6-В).


Праздник 
Скоро же радость, скоро же праздник!
Подарок получит даже проказник.
Пусть в мире царит красота и любовь,
И в мире добро пусть появится вновь.

Авторы: Ву Киеу Ань, Стеценко Света, Капустян Катя, Христолюбов Никита (6-А).



Время бала
Вот настало время бала.
Выходит дочка короля.
Вся нарядна и прекрасна,
Полна радости она.
И, спускаясь со ступенек,
Видит принца на коне.
Приглашает он на танец,
И кружат они в толпе.

Авторы: Зубцова Катя, Василенко Кристина, Ладыка Ира, Вихляева Дарина, Дворникова Катя (6-Г).


Прятки
Разбегаются ребята кто куда, 
             А я - одна.
Я играю, я считаю.
И искать я начинаю.
Вот нашла.
             Иди сюда. 
Вот второй.
             Ты тоже мой.
А ты, третий,
              Не беги.
Ты теперь игру веди!

Автор Агуреева Виктория (6-Г).

 
Урок №22


!!!Обов'язкове письмове  опитування!!!
Для всіх учнів класу!!!

Читай уважно завдання, відповідай на всі його частини.
Успіху тобі!

Тема. Величність та людяність музики Й. С. Баха.

рівень.

1.(1б)Хто такий Й. С. Бах ?(повне ім’я, століття в якому жив, де жив, рід заняття).

2.(1б)Улюблений музичний інструмент Й.Баха, до якої групи музичних інструментів він належить, предок цього інструмента?

3.(1б) З яким жартівливим твором Й. Баха ти познайомився? Для якого складу виконавців його створено автором? Поділися своїми враженнями від музики цього твору.


2 рівень.

4.(2,5 б) Що з приводу прізвища Й. Баха сказав великий композитор світу? Хто цей композитор? Чому він так сказав?

5.(0,5 )Як слово "скерцо" перекладається на українську мову?

 

3 рівень.

6.(2 б)Які поліфонічні твори Й.С. Баха ти слухав? Який з цих творів  тобі запам’ятався більше? Чому? Який колектив музикантів виконував цей твір?

7.(1б)Яким музичним терміном називається переклад оригіналу музичного твору для іншого складу виконавців.

4 рівень.

8.(2 б.) Порівняй  музичні поняття «гомофонія» і «поліфонія». Хто є майстром поліфонічної музики?

9.(1б.) Наведи приклади багатоголосся, поліфонії у природі, у житті.

 







Урок№12.

Тема3. У кожному звуці Моцарт оживає.

Вольфганг Амадей Моцарт

Австрія (1756 - 1791)




Послухай оповідання Костянтина Паустовського "Старий кухар". Яке відношення, по-твоєму,  воно має до музичного мистецтва? Яка головна думка твору?

К.Паустовський. Оповідання. "Старий кухар".


Музика має чудодійну силу. Вона може розповісти про найглибші почуття. Завдяки їй ми можемо відчути красу оточуючого нас світу, вона може радувати та втішати.
Про чудодійну силу музики  розповіло нам оповідання К. Паустовського "Старий кухар".

Послухай Фантазію В.А.Моцарта, яку чув старий кухар в останні хвилини свого життя.
  •  Як звучить  та змінюється  музика?
  • Які почуття викликає у тебе?
  • Чи всі музичні епізоди "Фантазії" відповідають змісту оповідання?  


Фантазія. В. Моцарт.


Фантазія (з грецької - уява) - це інструментальний жанр, який характеризується свободою побудови, відхиленням від прийнятих музичних правил. Це п'єса у вигляді раптових і різких змін настрою.



Урок №13.

Композитор жартує. 

Вигадай назву п'єсі. Аргументуй свій вибір.



П'єса. "Хліб з маслом".


Як звучить п'єса? Які почуття передає?

Частина з сонати №11.
"Турецький марш" чи "Турецьке рондо",

чи  "Рондо в турецькому стилі"



Скільки частин у творі? Як вони чергуються?

А В С В А В+кода(хвост)


А ВС В Д В К В...






Мультфільм. 
"Турецький марш".



Варіації на тему "Турецького рондо."




 Про маленького В.Моцарта 






Урок №14

В. А. Моцарт. Симфонія № 40.

Моцарт - один з великих музикантів. Повне ім'я - Вольфганг Амадей Моцарт. У різних джерелах різна інформація з приводу кількості написаних ним творів, в тому числі і симфоній. Взагалі саме симфоніям він приділяв більше часу. Якщо вірити каталогу,  в якому зібрані твори Моцарта в порядку їх написання, то за все своє життя (а прожив він майже 36 років) Моцарт написав близько 50 симфоній. Крім них  були і опери, і струнні квартети, і сонати, меси, гімни . Всього близько 600 різних творів.

Згадай, які твори відносяться до  симфоній?

 Симфонія – це циклічний (складається з 4 частин) музичний жанр. Усі частини симфонії об'єднуються однією темою, єдиним змістом.

 
Симфонія №40 В.А. Моцарта – непрограмний твір (у назві

 твору відсутня підказка про зміст самої музики) .

Від композитора нам тільки відомо, що кожну з частин треба виконувати так:
 1 – аллегро – швидко,
 2 – анданте – не поспішаючи,
 3 – менует – старовинний французький танець,
 4 – аллегро - швидко

Спробуй зрозуміти зміст музики, розгадай задум композитора. Вмикай фантазію.

 Спробуй перетворити непрограмний твір  в програмний

 !!!Завдання. Вигадай назву всієї симфонії і назви для  кожної її частини. Пам'ятай, 4 частини симфонії, як 4  глави одного оповідання. 
  
Прослухай всі чотири частини симфонії.
Схожі вони?

В.А.Моцарт. Симфонія №40.




Музика, як і будь-яке інше мистецтво передає думки того, хто її створив, а також думки і почуття тих, кого вона зображує.




Урок №15.


  • Ретельно роздивися абстрактний живопис. 
  • Яка музика виникає в твоїй уяві, коли ти роздивляєшся зображення?


Абстрактний живопис
(ці зображення тобі допоможуть намалювати кожну з частин симфонії № 40 В. А. Моцарта.).










  • Слухай симфонію №40 В.А. Моцарт (урок №14) та спробуй намалюй музику кожної частини  за допомогою ліній, плям, крапок,  різних  символів, фарб.


  • Познайомся   з творчими роботами учнів шостих класів нашого ліцею.
  • Чи згоден ти з  фантазіями дітей, на які їх надихнула музика симфонії №40 В. А. Моцарта?
!!!Зверни увагу на те, що кожна робота містить не тільки зображення частин  симфонії, а й назву. Також назву всієї симфонії. 




























Урок №16.

Нерозгадані сторінки життя В. А. Моцарта.


Послухай музику. Які емоції вона у вас викликає, з чим асоціюється?

Частина із Реквієму.






Частина з Реквієму "День гніву".


Реквієм (спокій)— останній, незавершений твір Вольфґанґа Амадея Моцарта, — траурна заупокійна меса, що виконується в церкві в пам'ять про померлого.

Ме́са — вокальний або вокально-інструментальний жанр духовної музики, що має циклічну будову. Меси призначалися для виконання у храмах під час богослужінь.

 У православних, а також греко-католицьких церквах меси виконуються хором a cappella,  і називають літургіями.

 

Деякі великі композитори залишили після себе не тільки видатні  твори, а і загадки про своє життя та смерть.

Незвичайні обставини замовлення Реквієму та часовий збіг цієї заупокійної меси із ранньою смертю Моцарта стали сприятливим підґрунтям для виникнення численних міфів. Реквієм — робота унікальна, оточена легендою, в якій вже неможливо відділити реальність від міфу.

Коли В. Моцарт знаходився  на межі злиднів, до нього прийшов незвичайний незнайомець. Не називаючи свого імені, він запропонував  композитору за велику плату написати заупокійну месу – Реквієм. Таємний візит людини в чорному здавалися Моцарту зловісним знаком.  В низці джерел вказується, що Моцарт відчував, що заупокійну месу він пише для себе і зізнавався в цьому дружині Констанці.


Фрагмент із кінострічки "Амадей".


Моцарт почав писати музику у незвичайному для себе жанрі. Ця музика була пронизана протилежними почуттями – біллю втрати, скорботою, сумом, жагою життя, небажанням з ним розлучатися.

В. Моцарт помер під час написання композиції.


Фрагмент із кінострічки "Амадей".

Потім біографи з'ясували, що замовником "Реквієму" був один граф, який вирішив видати проплачений композитору твір за свій власний.

  Через те, що це був твір на замовлення, "Реквієм" був доповнений та завершений його учнем  Францом Зюссмайєром.

Частина з Реквієму "Лакримоза"("День сліз").


Чи схожа ця частина Реквієму  з тією, що ми слухали?

 Які емоції викликає у вас ця музика?

Зверніть увагу  на музичний супровід.

Одна з версій смерті В. Моцарта. Фрагмент з вистави " Моцарт і Сальєрі"

 


Факти з життя В. А. Моцарта.








Тема2. Озветься в музиці душа.

Урок №8. Людвіг Бетховен. Симфонії №3, 5.
 

«Музика повинна викресати вогонь з людських сердець» - ці слова належать відомому німецькому композитору, одному з найбільш шанованих світових музикантів Людвігу ван Бетховену.
 Тому, хто хоча б раз чув його геніальні твори, майже неможливо повірити у те, що більшість з них Бетховен написав в умовах повної втрати слуху.


Людвіг ван Бетховен

Німеччина (1770-1826)


Роздивися портрет композитора. Він тобі говорить тільки про зовнішність людини?

Самостійно ознайомся с життям і творчістю Л. Бетховена. 

Що з життя композитора тобі запам'яталося найбільше?   
В яких жанрах творив Л. Бетховен?
Що  вплинуло  на творчість композитора?





Симфонія -великий твір ( 4 частини) для симфонічного оркестру.

Скільки симфоній створив Л. Бетховен?

Героїчна симфонія

Спочатку, композитор присвятив музичний твір Наполеону. Він щиро захоплювався його політичними поглядами і переконаннями, але тривало це лише до тих пір, поки Бонапарт не став Французьким імператоромзабув про народ та свої обіцянки. З усією злості, музикант розірвав першу сторінку твору, на якій каліграфічним почерком було написано посвяту. Коли він прийшов до тями, то відновив першу сторінку, написавши на ній нову назву - "Героїчна"


Конний портрет. Бонапарт Наполеон.

Л. Бетховен. Симфонія№3 "Героїчна" (1 частина).






Л. Бетховен. Симфонія №5 (1частина).



Так доля стукає у двері.

Усі 4 частини симфонії №5 об'єднані грізною темою, що звучить на початку твору. Про неї Бетховен сказав: «Так доля стукає у двері». Вона звучить дуже голосно одночасно у різних інструментах. Симфонія не має програми, її зміст не виражений у назві, та яскрава, виразна музика, конкретне значення основного мотиву дають право розглядати симфонію як картину боротьби людини з перешкодами життя в ім'я радості і щастя. 4 частини симфонії можна уявити як окремі моменти цієї боротьби. Фінал зображує перемогу людини над силами зла і насильства.

"Через боротьбу до перемоги" - девіз життя й творчості Людвіга Бетховена.


Урок №9

Музичний заповіт Людвіга Бетховена.

 Дев'ята симфонія - це музичний заповіт Л. Бетховена,  полум'яне звернення до всього людства.

У 1785 році з'явився твір Фрідріха Шиллера "Ода до радості", що закликав людей до об'єднання і згуртуванняЗ того самого часу, як Людвіг Бетховен перший раз прочитав оду, він задався метою створення по-справжньому грандіозного твору.

Спочатку композитор хотів створити два окремих твори - Дев'яту симфонію і твір для хору "Ода до радості". Але в процесі роботи  композитор зрозумів, що необхідно об'єднати музичний матеріал. Синтез інструментальної та хорової музики в симфонічній практиці - це надзвичайна рідкість для сучасності Бетховена.

 На щастя, ризик був виправданий. Прем'єра, яка відбулася в одному з найкращих театрів Відня, пройшла з великим успіхом. Зал аплодував, гул оплесків був нескінченним. Шкода, що автор вже нічого не чув. Кілька хвилин після того, як відлунали останні акорди, Бетховен не повертався до залу. За легендою, до нього підійшла одна з хористок і показала, щоб він повернувся до глядачів. Автор побачив, яке враження справила симфонія на людей. Вдячна публіка кидала в повітря капелюхи, деякі плакали від щастя.

 

Л. Бетховен. Симфонія №9 (4 частина).


 До Л. Бетховена симфонії були тільки інструментальними творами. 
На твою думку, з якою метою композитор порушив усталені традиції?
Самостійно знайди і прочитай переклад оди " До радості".
Ти зрозумієш, що заповідав Л. Бетховен наступним поколінням.

Мрія Бетховена збулася, музика зуміла об'єднати людей, згуртувати їх. Хіба це не найкраща подяка для творця?

Сьогодні  IV вокальна частина симфонії №9 Л. Бетховена, а саме ода "До радості" є Гімн Євросоюзу.


Гімн Європейського союзу.




Урок №10

Ліричні твори Л. Бетховена.

Соната великий твір (3 частини) для одного або двох музичних інструментів.

Л. Бетховен." "Місячна соната" (1 частина).


Історія створення сонати №14 Л. Бетховена.


Когда играют Лунную сонату,
Кометы замедляют свой полёт,
По кромке ночи, словно по канату,
Мелодия волшебная плывёт.

Тогда поток игривый не резвится
И тополь белым пухом не метёт,
Тогда в глубокой мгле ночная птица
Под сенью многолистной не поёт.

И грома не слышны тогда раскаты,
И в роще замолкает соловей…
Когда играют Лунную сонату,
Сама природа молча внемлет ей.

Игорь Овен


П'єса - невеликий інструментальний твір.
 
Як  звучить музика? Які почуття викликає у  тебе п'єса Л. Бетховена "До Елізи"?
 !!!Спробуй перенести образи навіяні музикою в поетичні рядки
Можна спробувати намалювати ілюстрацію до п'єси.

Л. Бетховен. П'єса "До Елізи"



Непохитний у відстоюванні своїх переконань, як музичних, так і політичних, ні перед ким не згибаючи спини, з високо піднятою головою, пройшов свій життєвий шлях Людвіг ван Бетховен. Німецький композитор, який зміг побороти численні сумніви, біль і відчай, є втіленням перемоги життя над смертю. 


Урок №11

!!!Вибери та виконай одне із завдань.!!!

А. Написати невеличкий твір.  "Музика - мова почуттів Л. Бетховена.

Б. Відповісти (письмово) на питання за темою "Озветься в музиці душа".
     
1.(1 б) Девіз життя  й творчості Л. Бетховена.

2.(1б) Що таке симфонія? Скільки симфоній написав Л.
 Бетховен?

3.(2 б) Чим  відрізняється симфонія №9 Л. Бетховена від
 решти симфоній?
 
4.(1 б) Що про головну тему п'ятої симфонії сказав сам автор?

5.(1 б) Що таке п'єса в музиці? Яку п'єсу Л. Бетховена ти слухав?

6.(1,5) Який зв'язок між Гімном Євросоюзу та творчістю Л. Бетховена?

7. (1,5 б) Що ти знаєш про назву симфонії №3 Л. Бетховена?

8.(0,5 б) Що таке соната?

9.(2,5 б) Що тобі відомо про історію створення та назву сонати №14 Л. Бетховена?
  


















Тема 1. Найдоступніший та найпоширеніший жанр музичного мистецтва.


Урок №1

Мистецтво -  це світ, у якому живуть людські почуття, міркування, фантазії, які втілені у досконалих формах, фарбах, співзвуччях.


Література - мистецтво слова.
Живопис - мистецтво фарб, кольорів.
Графіка - мистецтво ліній, крапок, плям.
Музика - мистецтво звуку.

 Визнач різні види мистецтва.

Музика, як казка

Надія Красоткіна

Музика, як казка, музика — жива.
І не треба серцю будь-які слова.
В музиці — найвищі ніжні почуття.
В ній любов і туга, та саме життя.
Музика, як море, то штормить, то ні.
Там знаходить серце рятівні вогні.
Музика, як сонце, гріє нам серця,
Їй нема початку і нема кінця.
І чого не зможеш словом досягти,
В музиці розкажеш щиру правду ти.


Й.С. Бах "Жарт"


 



Які види мистецтва присутні у виконанні твору В. А. Моцарта?

В. А. Моцарт ."Турецький марш".


Розглянь зображення. На що воно звертає твою увагу?


Музика  - це зображення людського життя звуками.

Композитори створюють безліч різноманітних музичних творів, які поділяються на вокальні і інструментальні.

Які музичні твори відносяться до вокальних і чим вони відрізняються від інструментальної музики?

Ще музичні твори різняться тематикою, складом виконавців.

         Які вам відомі склади музичних колективів?

Музичні твори поділяються за жанрами.                                    

Слово «жанр» має французьке походження  на українську мову перекладається як  - «вид» чи «рід».

Музичні жанри – це види музичних творів. 

Пісня, п'єса, концерт, симфонія, опера, балет – це жанри, з якими ви познайомилися в попередніх класах. У шостому класі ви поширите свої знання в галузі музичних жанрів.
Найдоступніший та найпоширеніший жанр музичного мистецтва -це пісня.

Дитя музики і поезії – пісня

 Чому пісню вважають найдоступнішим і найпоширенішим музичним жанром?

Існує безліч різноманітних пісень. Сьогодні ми зупиняємося на гімнах.

Гімн- урочиста пісня, яка вихваляє та прославляє кого-небудь або що- небудь. Гімн з грецької - похвальна пісня.

Кожна вільна держава має свої державні символи - Флаг, Герб, Гімн.

Згадай. Як треба виконувати і слухати Державний Гімн України?

Державний гімн України. Музика Михайла Вербицького, слова Павла Чубинського.




В часи  створення  перших європейських університетів виник студентський гімн, в якому прославлялась молодість й радісне студентське життя. Сьогодні це всесвітньо відомий студентський гімн "Гаудеамус", що в перекладі с латинської означає "Будемо радіти".


Студентський гімн  «Гаудеамус» невідомого автора.





Гимн гимназии №14 на музыку студенческого гимна  "Гаудеамус".Автор стихов - коллектив гимназистов.


1. Юная  гимназия – первый  шаг к науке.
    Юная  гимназия – первый  шаг к науке.
   Здесь увидишь знаний свет,
   Здесь учитель даст ответ
   На вопросы жизни    ) 2 раза
2.Мы познаем этот  мир и азы культуры.
   Мы познаем этот  мир и азы культуры.
   И пускай учителя учат строго, но любя
   Всех, кто хочет знаний   ) 2 раза
3. Пусть живёт гимназия много лет со славой!
    Пусть живёт гимназия много лет со славой!
    И её ученики станут лучшими людьми
    В этой жизни новой   ) 2 раза



ГИМН ХГ № 14.( Щелкни здесь, ты сможешь спеть гимн гимназии в сопровождении оркестра ).


Пісня "Здрастуй, школо!". Музика М. Ведмедері.  





Урок№2

Образ України в піснях


Пісня  "Реве та стогне Дніпр широкий". Музика Д.Крижановського, слова Т.Шевченка.


  М.Бурачек. "Реве та стогне Дніпр широкий"
Порівняй засоби музичної виразності 
із засобами виразності образотворчого мистецтва у творах " Реве та стогне Дніпр широкий".

Портрет. М.В. Лисенко.

Про пісню "Молитва за Україну". Музика М.Лисенка, слова О.Кониського.

пісня  " Край, мій рідний край". Музика і слова М.Мозгового.

Пісня"Червона рута". Слова і музика В. Івасюка.


Пісня  "Червона рута" Володимира Івасюка протягом декількох  десятирічь вважається піснею-символом України.

Про життя та творчість Володимира Івасюка.


Пісня "Україна - це ти". Слова і музика Тіни Кароль





Пісня  "Квітуча Україна". Музика і слова Н. Май.



Урок№3

Образ матері у мистецтві.


Ф. Шуберт "Аве Мария"

Назви ім'я виконавця твору.

Духовна музика — вокальні або вокально-інструментальні (інколи інструментальні) твори на  релігійні за змістом тексти або сюжети
.
Рафаель Санті "Сікстинська Мадонна"


Порівняй засоби виразності музичного мистецтва та образотворчого.

Музика В. Івасюка, слова Б. Гури."Балада про мальви".



Музика Є. Мартинова, слова А.Дементьєва "Балада про матір". 


Скульптура "Батьківщина-мати" у місті Харкові.


Мати у скорботі виглядає своїх синів, які більше ніколи не повернуться. Біля її ніг палає Вічний вогонь як символ здобутої перемоги.

Музика П. Майбороди, слова А. Малишка. Пісня "Рідна мати моя". Виконує Д. Гнатюк.

Як звучить пісняЯкі почуття викликає у тебе? Як ти розумієш її зміст ?


Берегите матерей.

Расул Гамзатов.

(фрагмент).

Встаньте все и выслушайте стоя
Сохраненное во всей красе
Слово это — древнее, святое!
Распрямитесь! Встаньте!.. Встаньте все!

Как леса встают с зарею новой,
Как травинки рвутся к солнцу ввысь,
Встаньте все, заслышав это слово,
Потому что в слове этом — жизнь.

Слово это — зов и заклинанье,
В этом слове — сущего душа.
Это — искра первая сознанья,
Первая улыбка малыша.

Слово это пусть всегда пребудет
И, пробившись сквозь любой затор,
Даже в сердце каменном пробудит
Заглушенной совести укор.

Слово это сроду не обманет,
В нем сокрыто жизни существо.
В нем — исток всего. Ему конца нет.
Встаньте!..
Я произношу его:
«Мама

Урок №4

Камерно - вокальні твори Франца

 Шуберта.

Франц Шуберт
Австрія. (1797-1828)



У давнину, коли ще не було спеціальних приміщень для виконання музики - концертних залів, філармоній, вона виконувалася у приватних будівлях. Там, в невеличких приміщеннях, збиралися шанувальники мистецтва. Так з'явилася назва - "камерна музика" (від італ.  — кімната, палата, покій) —  вокальна, інструментальна, вокально-інструментальна музика, створена для виконання малим складом музикантів у невеликих приміщеннях. І хоч із часом камерна музика зазвучала у концертних залах, її стара назва зберіглася. Камерна музика створює ліричний настрій, передає емоції та найтонші почуття людини.

Стихією Шуберта була пісня. У ній він досяг небувалих висот. Жанр, який вважався незначним, він звів до ступеня художньої досконалості.

Про життя і творчість композитора.

Ф.Шуберт. «Аве Марія»



Балада - в перекладі з італійської - танцювати. Колись дуже давно баладами називалися танцювальні  пісні. У 19 столітті балада народилася заново в професійному мистецтві. Вона  стала літературно-поетичним жанром. Балади писали Гете, Гейне,  Лермонтов. Слідом за поетами до балад почали звертатися композитори, які використовували тексти віршованих балад.
   
Балада - вокально-поетичний твір, який має оповідальний характер, насичений яскравими, часто фантастичними образами, має діалоги, інструментальний супровід носить зображальні риси .


Прослухай баладу Франца Шуберта  "Лісовий цар". Які музичні образи виникають в твоїй уяві? Що, на твою думку, зображує інструментальний супровід? Які почуття  передані в баладі?

Балада "Лісовий цар". Музика Ф.Шуберта, вірш Й.Гете.


Балада "Лісовий цар". Вірш Й.Гете (переклад В.Жуковського).


Юрій Отрошенко:

Лісовий цар


Хто верхи там скаче крізь вітер і млу?
То батько з синочком. Дитину малу
Притиснув до себе, щоб зручно було.
Дитині — спокійно, дитині — тепло.

«Синок, чом тремтиш?» — «Бо пройма мене — жах:
Царя лісового я бачу в кущах! — В короні, — потворний, з хвостом, дідуган!»
«Мій сину, то лине в долину туман».

«Дитя, мені миле, іди-но сюди!
З тобою я гратиму! Біля води
На березі безліч веселих утіх
Між квітів і хвиль і зірок золотих!»

«Татусю, рідненький, не чуєш хіба,
Що він мене — зве і слідом — шкандиба?!»
«Синочок, забудь за лихе, — Вітрець то пурхоче, де листя сухе».

«Мій хлопчику славний, зі мною ходім,
Пізнаєш чудове у Царстві моїм!
Із доньками будеш моїми, синок,
Тебе заколише, їх спів і танок!»

«Татусю, татусю, невже ж таки ти,
Ти мавок не бачиш? — Їх очі, роти!…»
«Мій синку, не бійся, я певен: самі
То верби старі мерехтять у пітьмі!»

«Я весь у нестямі! Мій красень, мерщій!
Не йдеш самохіть, — силоміць будеш — мій!..»
«Ой, татко, татусю, мене ж він хапа!
Ой, боляче, тяжко, пітьма наступа!..»

Їздець — підганяє коня без пуття
Й дитину — стиска, що аж — стогне дитя,
На силу домчало, тремтить, сам не свій,
Запізно: бо син у руках… — неживий!



ВІЛЬШАНИЙ КОРОЛЬ
 
Переклад Максима Рильського
Хто пізно так мчить у час нічний?

То їде батько, з ним син малий.

Чогось боїться і мерзне син —

Малого тулить і гріє він.

«Чому тремтиш ти, синку, щомить?!
—    Король вільшаний он там стоїть!

Він у короні, хвостатий пан! —

«То, сину, сивий нічний туман!»


—    «Любе дитя, до мене мерщій!

Будемо гратись в оселі моїй,

Квіти прекрасні знайду тобі я,

У злото матуся одягне моя».


—    Мій тату, мій тату, яке страшне!

Як надить вільшаний король мене! —

«Годі, маля, заспокойся,  маля!
То вітер колише в гаю гілля!»

—    «Хлопчику любий, іди ж до нас!

Дочки мої у танку в цей час,

Дочки мої тебе вийдуть стрічать,

Вітати, співати, тебе колихать!»


—    Мій тату, мій тату, туди подивись!

Он королівни вільшані зійшлись! —

«Не бійся, мій синку! Повір мені:
То верби сивіють удалині!»


—    «Мені, хлопче, люба краса твоя!

З неволі чи з волі візьму тебе я!»
—    Мій тату, мій тату, він нас догнав!

Ой, як болюче мене він обняв!


Батькові страшно, батько спішить,

В руках його хлопчик бідний кричить;

Насилу додому доїхав він,

В руках його мертвий лежав його син.





Урок № 5

Прослухай пісню Ф.Шуберта на вірш поета В.Мюллера  "Шарманщик", яка входить в цикл композитора   "Зимовий шлях".

Як звучить твір? Які почуття викликає у тебе музика? Визнач роль інструментального супроводу.

Ф.Шуберт. Пісня  "Шарманщик" із вокального циклу "Зимовий шлях". Слова В. Мюллера, переклад І. Тюменева.






Жозеф Стівен. "Горе мандрівного шарманщика".


Р. Маковський. "Шарманщик".


В.Перов."Шарманщик".


Серенада

Серенада (з французької та  італійської мов — вечір)  — пісня, котра виконується для коханої, зазвичай в вечірній чи нічний час і часто під її вікном. Такий жанр був поширений в Середньовіччя під теплим небом Італії та  Іспанії. Співак зазвичай сам акомпанував собі на лютнімандоліні або гітаріВитоком такої серенади являється вечірня пісня трубадурів.
Роздивися художній ряд, потім прослухай твір Ф. Шуберта у виконанні різних колективів. Допомогли твори образотворчого мистецтва глибше відчути тему, характер і настрій музики? Чому? 







Серенада - це камерний вокальний твір з інструментальним супроводом (освідчення у коханні, запрошення на побачення).

Пізніше із вокально-поетичної народилася
 інструментальної серенада. Сьогодні ти можеш почути серенаду Ф. Шуберта у виконанні різних вокальних і інструментальних виконавських колективів. 



Ф.Шуберт. Слова  Л. Рельштаб (переклад Н.Огарьова) "Вечірня серенада".



Ф.Шуберт."Вечірняя серенада"



Ф. Шуберт. Слова  Л. Рельштаб (переклад Н. Огарьова) "Вечірня серенада".




Урок №6

Романс.

Романс – це камерний  вокальний твір з  інструментальним супроводом. Відображає почуття та  переживання людини, які пов'язані з різними життєвими обставинами.

У давні часи романсами називали пісні на – романській, тобто. іспанській мові. Звідси і назва – романс.

«Дивлюсь я на небо та й думку гадаю…» — пісня-романс, яка   є однією з двох перших українських пісень, що були виконані у космосі 12 серпня 1962 року на борту  космічного корабля «Восток-4» першим українським космонавтом Павлом Поповичем та його чуваським колегою Адріяном Ніколаєвим

Через 55 років після першого виконання у космосі цієї  пісні, яка  була улюбленою піснею видатного українського конструктора Сергія Корольова , 12 серпня 2017 року було ініційовано впровадження  дня - Дня української пісні.



Романс "Дивлюсь я на небо". Музика В. Заремби, слова М.Петренка. Виконує Анатолій Солов'яненко.


Пам'ятник. А. Солов'яненко у Донецьку.
Гордість України - Шахтарський Герцог. 

ДИВЛЮСЬ Я НА НЕБО

М.Петренко 

Дивлюсь я на небо та й думку гадаю:

Чому ж я не сокіл, чому не літаю?

Чому мені, Боже, ти крилець не дав?

Я б землю покинув і в небо злітав!

 

Далеко за хмари, подалi од світу,

Шукать собі долі, на горе привіту,

І ласкi у сонця, у зірок прохать,

І в тiм світі яснім себе показать.

 

Бо щастя я, бiдний, ще змалку не маю.

Нiхто мене в свiтi, нiхто не кохає.

Чужий я у Бога, чужий у людей!

Хiба ж хто кохає нерiдних дiтей


Романс. Музика К.Стеценка, слова Л.Українки."Стояла я і слухала весну".



 Бувають романси і інструментальні. Вони зазвичай ліричні, мрійливі, іноді  навіяні сумом.
З чим у тебе  асоціюється музика романсу Г. В. Свиридова?

  Г. В .Свиридов. «Романс».



Урок №7

Обов'язкове для всі учнів 6 класу письмове опитування за темою "Найдоступніший та найпоширеніший жанр музичного мистецтва". 
Читай питання, шукай відповідь в блозі!!!

Перший рівень.

1.(1б.)Як ти розумієш вираз «жанри мистецтва». Наведи приклади жанрів живопису, літератури та музики.

2.(0,5б.)Напиши назву найдоступнішого та найпоширенішого жанру музичного мистецтва.

3.(0,5б.)Хто є авторами Державного Гімну України?

4.(1б.) Які твори Франца Шуберта  ти слухав?

Другий рівень.

1.(0,5б.) Які види мистецтва необхідні для створення пісні?

2.(1б.)Що таке «Гаудеамус»? Напиши переклад цього слова.

3.(0,5б.)Хто з композиторів підняв пісню на найвищий ступінь?

4.(1б.)Сучасна естрадна пісня, яку вважають символом України. Напиши назву та її автора.

Третій рівень.

1.(1б.)Які музичні твори називають духовними? Наведи приклад твору, не забуть назвати автора.

2.(0,5б.)Яку музику відносять до камерної?

3.(0,5б.)До якого різновиду пісень відносяться урочисті пісні, які вихваляють кого-небудь чи що-небудь?

4.(1б.)Які романси ти слухав? Не забуть написати авторів.

Четвертий рівень.

1.(1,5б.)З якими піснями-баладами ти знайомився? Яка тобі сподобалася найбільше. Чому? Що характерно для балад?

2.(1,5б.)Чим схожі та чим різняться серенади та романси?


































Рапсодія.

Ференц Ліст.

(1811-1886). Угорщина.


Ференц Ліст -  угорський композитор, піаніст, педагог, диригент, публіцист. Ліст був одним із знаменитих піаністів XIX століття.


Рапсо́дія – з грецької  «епічна пісня» - інструментальний твір, фантазія на народні теми.
  Спочатку рапсодії створювалися  для фортепіано  (19 угорських рапсодій Ференца Ліста).

Для рапсодії характерно чергування різнохарактерних епізодів на народно-пісенному матеріалі. Музика немов би відтворює виконання творів давньогрецького співця-рапсода. 

Ф. Лист. Угорська рапсодія №2.



Розкажи про свої враження від прослуховування "Угорської рапсодії" Ф. Ліста в різному виконанніЯке тобі сподобалося більше, чому?


Згодні ви з фантазіями мультиплікаторів, що виникли у них під впливом музики «Угорська рапсодія» Ф. Ліста?


Мирослав Михайлович Скорик.

(1938 - 2020). Україна.




Композитор написав рапсодію для скрипки и фортепіано у стилі Ференца Ліста. Карпатська рапсодія стала виразом захоплення автора Угорськими рапсодіями .

Мирослав  Скорик. "Карпатська рапсодія".


Мирослав Скорик. "Мелодія".


!!!Обов'язкове письмове опитування для всіх учнів!!!
Читай питання, відповідай на всі його частини.
Відповіді шукай у блозі!!!


Тема. Фортепіанна музика  у творчості

 Ф. Шопена. Рапсодія. 

1 рівень.

1.(1 б.) що таке п'єса в музиці?

2.(0,5 б.)  Хто такий Ф. Шопен? ( Батьківщина, коли жив, рід занять).

3. (1б.) Які різновиди п’єс тобі відомі?

4. (0,5б.) Кого у музичному світі називають «душею фортепіано»?

 

2 рівень.

5.(1 б.) Що таке етюд в музичному мистецтві?

6.(1 б.)Який танець є предком вальсу?

7. (1 б.) Що таке рапсодія в музичному мистецтві? Які рапсодії ти слухав? (Напиши назви і авторів).

 

3 рівень.

8. (1 б.) Чим відрізняються етюди Ф. Шопена від звичайних етюдів – вправ?

9. (0,5 б.) Кого в музичному світі називають королем вальсів?

10. (1,5 б.) Порівняй музичні п’єси: Вальс, полонез, мазурка. (Спільне, різне).

 

4 рівень.

11.(0,5 б.) Назва якого різновиду п’єс перекладається «нічний»? Що характерно для цих п’єс?

12.(1б.) АВСВДВКВ.  Яка музична форма зображена буквами? Що характерно для такої будови  музичного твору.

13.(1,5б.) Яким подіям присвячено « Революційний етюд» Ф. Шопена (напиши докладно історію створення цього музичного твору). Що тобі відомо про смерть і поховання композитора).

 

 

 

 

 

 

 




Й.С. Бах. "Страсті за Матвієм".

Духовна музика — вокальні або вокально-інструментальні (інколи інструментальні) твори на  релігійні за змістом тексти або сюжети.

  З якими духовними творами  ви знайомилися в цьому році?

Євангеліст - проповідник, що звіщає добру новину - Євангеліє про спасіння.
Євангеліє - це частина Біблії. Євангелісти написали святі Євангелія, де  описано як жив і чого навчав Ісус Христос, його терпіння, смерть і воскресіння. Новий заповіт складається з чотирьох писань - Євангелій, що їх написали євангелісти Іван, Матвій, Лука, Марк. 

Пісня "Плач Марії"

Фрагменти з кінострічки " Страсті Христові"



За Євангелієм від Матвія  Й. Бах написав твір - ораторію "Страсті за Матвієм", який розповідає про останні дні життя Ісуса на землі (страсті - страждання).

Музичний твір за цими  подіями створено для солістів, двох хорів, двох оркестрів. Загальне звучання триває близько трьох годин, складається із 78 номерів,   має драматичний сюжет й конкретних  дійових осіб. Сьогодні виконується у концертних залах та церквах у Страсну п'ятницю. 

Орато́рія  — великий  музичний твір на певний сюжет для хору, солістів, оркестру, органу. В минулому ораторії писалися тільки на змісти із Священного Писання. Розквіт ораторії припав на 17 століття, у часи  Й. С. Баха. 

Ораторія «Страсті за Матвієм» складається з двох великих частин. У першій частині відбувається змова священиків, зрада Юди, Таємна вечеря, полон Ісуса. 

Зміст другої частини – суд Пілата, зречення і каяття Петра, самогубство апостола-зрадника Юди, шлях на Голгофу, розп'яття та оплакування.

Мікеланджело Буонарроті. П'єта (оплакування).


Багатьом шанувальникам творчості Баха відомою є арія альта (виконується високим чоловічим голосом, чи низьким жіночим) ,  часто , як окремий твір — «Помилуй мене, мій Господь». Вона звучить після розповіді про зречення і каяття апостола Петра.   В ній виражені почуття цього персонажа, який важко переживає свій вчинок і сподівається на прощення.

Ця арія йде у ансамблі з скрипкою соло.

Арія альта. "Страсті за Матвієм"





Хресний шлях Шлях на Голгофу.

Богослужіння складається з 14 стацій (подій), що являють собою різні моменти Страстей Христа. 

Традиційно на стінах католицьких храмів поміщаються по периметру чотирнадцять картин або скульптурних композицій, відповідних чотирнадцяти стаціям Хресного шляху. Таким чином, ті, що моляться під час богослужіння обходять весь храм.

Починає священник Богослужіння із слів:
«Ісусе, Спасителю наш, дай нам ласку, щоб ми цю Хресну Дорогу відбули на Твою Славу і на користь наших душ.»

Кожна стація складається з таких елементів:

  • Проголошення назви стації.
  • Далі промовляється: «† Слава страстям Твоїм, слава довготерпінню Твоєму, Господи!».
  • Читання роздумів. Роздум являє собою текст довільної форми, що спонукає учасників богослужіння глибше замислитися над тим чи іншим моментом Страстей Господніх.

"Страсті за Матвієм" Й. С. Баха -  твір, який знайшов  безсмертя.
















 






Вариации.








Жан Филипп Рамо.
Франция. (1683 - 1764).


Гавот и шесть вариаций.










Вариации на тему музыки В.А.Моцарта "Турецкий марш".



Шуточные вариации на тему песни "В лесу родилась ёлочка".













Романс «Я помню чудное мгновенье». Музыка М.И.Глинки , слова А.С.Пушкина.





Вспомни имя исполнителя. Что ты знаешь о нём?
Найди информацию об истории создания этого романса.

 













 Всемирная песня 

Українська народна пісня. "Їхав козак за Дунай"



М.Кривенко."Ехал казак...".



Вариации (от латинского "изменение") - музыкальное произведение, в котором основная тема повторяется несколько раз в изменённом виде. 


Л.Бетховен. Вариации на тему украинской народной песни "Їхав козак за Дунай"






Познакомься с видеоинформацией о песне "Ехал казак за Дунай".Ты поймёшь, почему её называют всемирной песней.












Проверь свои знания !

1.Приведи пример произведений разных  искусств, в которых представлен образ матери. Не забывай об авторах!
2.Продолжи ряд. Искусства необходимые для постановки оперы:
Музыка,  
3.Что обозначает музыкальный термин  унисон?
4.Кого из украинских оперных певцов называют  «Шахтерский Герцог»?
5.Что такое баллада? Приведи пример баллады в музыке. Не забывай об авторах.
6.Какая музыка относится к духовной? 
7.К какому музыкальному жанру относится торжественная хвалебная песня? 
8.На какие группы делятся мужские голоса?
9.Как ты понимаешь термин  «музыкальные жанры»? Приведи пример знакомых тебе жанров музыкального искусства.
10.Кто руководит хором? 
11.Как называется музыка,  написанная для небольших коллективов исполнителей?
12.Какой музыкальный инструмент является  символ Украины?.
13.Чьё имя носит театр оперы и балета в нашем городе ?
14.Перечисли по порядку струнно-смычковые инструменты симфонического оркестра от того, который звучит ниже всех до самого высоко звучащего.
15.Как в музыкальном мире называется пение без инструментального сопровождения?
16.Как называют странствующих певцов - сказителей Украины?






























Пой вместе с нами.
Н.Май.  "Квітуча Україна".



Н.Май.  "Квітуча Україна".


























  

проверь свои знания!!!

1. Назови знакомые тебе жанры музыкального искусства.

2.Основоположник украинской классической музыки –

 3. Перечисли все группы симфонического оркестра.

4. Вставьте пропущенные слова
Allegro _________    ___________ allegro.


Так строится  пьеса, концерт, симфония, кантата?

 5. Кого в музыкальном мире называют королём вальсов?


6. Зачеркни несуществующее произведение.

·        И.С. Бах «Шутка»
·        Л. Бетховен Симфония №17
·        В. Моцарт «Турецкий марш»

 7.Часть какого произведения является гимном Евросоюза? Кто автор музыки и стихов?

 8. Соедини стрелками буквы и цифры двух столбиков, чтобы образовалось соответствие.
       

А.Революционный этюд.
1.В.А.Моцарт.
Б.Лунная соната.
2.И.С.Бах.
В. Реквием.
3.Л.Бетховен.
Г.Страсті за Матвієм
4.Ф.Шопен.


                           
 9. Что такое сюита? Приведи пример сюиты, с которой ты знакомился на уроках музыкального искусства, назови автора названного произведения.

10. Фуга – это......

 11.Какие произведения относят к камерной музыке?

12.Какую музыку называют духовной? Приведи пример духовной музыки.

13.Какие музыкальные произведения относят к концертам? Какие концерты тебе знакомы?

14. Какой жанр музыкального искусства ты считаешь самым доступным и распространенным? Почему?
 
 15.Назови шуточные произведения  В.А.Моцарта.
     

     
   

Комментариев нет:

Отправить комментарий