5 класс



Ідентифікатор – 805-359-42-85.

Пароль -  197337

мій вайбер - 068-803-77-15.


Тема року. Мистецтво навколо нас.


2 семестр.


Тема №5. Інструментальна  професійна музика. 

Урок №28.
Музичні ансамблі.
 
Згадай, яка музика відноситься до інструментальної.
Яка музика є професійною?
Які тобі відомі музичні інструменти?  

З розвитком музичної культури композитори зрозуміли, що звучання об'єднаних разом інструментів відкривають велику можливість у виконанні музики. Так з'явилися інструментальні ансамблі (разом), оркестри.

Про ансамблі.


 


Квартет- колектив, шо складається із чотирьох виконавців.

Байка І. Крилова "Квартет".





Чому героям байки так і не вдалося злагоджено  виконати музику?
 
Квартет- музичний твір для чотирьох виконавців


В. Барвинський. Квартет для двох скрипок, альта і віолончелі. 


Як звучав твір? Скільки і які настрої присутні в цій музиці? Розкажи про засоби музичної виразності та розвиток музики.
Передай у рухах характер музичного твору.
Квартет дерев'яних духових інструментів


Співай виразно пісню.
Музика  і слова Н. Май" Любіть Україну".






Урок № 29.

Симфонічний оркестр. 

Едвард Гріг "Ранок".



Найбільший за кількістю учасників та найповніший за звучанням є симфонічний оркестр. Саме він супроводжує вистави в театрах. Знаходиться в оркестровій ямі, щоб не заважати діям артистів на сцені.
Керує оркестром диригент.
Tutti (тутті) - виконання музики одночасно всіма інструментами оркестру.

Склад симфонічного оркестру.

Струнно-смичкова група.
Скрипка.
Альт.
Віолончель.
Контрабас.

Струнно- щипковий інструмент.
Арфа.

Дерев'яні духові інструменти.
Флейта.
Гобой.
Кларнет.
Фагот.

Мідні духові інструменти.
Труба.
Валторна.
Тромбон.
Туба.

Ударні інструменти.
Великий і малий барабани.
Тарілки.
Трикутник.
Литаври.
Бубон.
Ксилофон.
Дзвони.

Батько симфонічного оркестру - Йозеф Гайдн.
 Австрія.18-19ст. 

Симфонія від грецької мови -  «співзвуччя, злагоджене звучання, злагодженість».

Струнні музичні інструменти симфонічного оркестру.

Скрипка, альт, віолончель, контрабас.

Арфа

Духові інструмети.



Звучить духовий оркестр.



Ударні инструменти.









Спробуй по тембру упізнати музичний інструмент.




Йзеф Гайдн батько не тільки симфонічного оркестру, а й симфонії.
Симфонія - великий твір для симфонічного оркестру, який складається з 4 частин.

Гайдну був притаманний надзвичайний гумор. Одного разу Гайдн, намагаючись розвеселити гостей , вирушив на ярмарок у невелике угорське містечко і накупив там цілий кошик свистунців, «зозуль», дерев'яних труб та інших дитячих музичних інструментів. Він не полінувався вивчити граничні можливості та характерні властивості цих інструментів - і написав для них найкумеднішу симфонію.




Й. Гайдн "Дитяча симфонія"







Урок №30.

С. Прокоф'єв. Симфонічна казка " Петрик і Вовк"


Перевірь себе.


Бенджамін Бриттен."Путівник по оркестру для юнацтва".


Твір  написано у варіаційнній формі.
Варіациї - латинське слово. Українською-зміни.  Багаторазове  виконання  основної теми з різноманітними змінами:  темповими, тембровими, ритмічними, мелодійними...)




Що вплинуло на зміну  теми в прослуханому творі? Охарактеризуй тембри інструментів, що виконували тему.

Перевірочна робота. 


Урок №31.
!!!Обов'язкове письмове опитування для всіх учнів!!! (читай питання, шукай відповідь у блозі !)

5клас.  Тема. Симфонічний оркестр.

1 рівень.

1.(1 б.)Напиши назви груп інструментів симфонічного оркестру.

2.(1 б.)Хто є батьком симфонічного оркестру і симфонії?

3.(1.б.)Назви струно-смичкові інструменти симфонічного оркестру від інструменту, який звучить нижче за всіх, до інструменту, який має найвищий голос.

2 рівень.

4.(1 б.) Які музичні твори відносять до симфоній? Частину з якої симфонії ти слухав?

5. (1 б.) Як називається виконання музики всім складом оркестру?

6.(1 б.) Перелічи мідні духові інструменти симфонічного оркестру.

3 рівень.

 7.(1 б.)Назви місце знаходження симфонічного оркестру, коли він супроводжує вистави в театрі.

8.(1,5 б.) Напиши авторів та назви творів, які допомогли тобі розібратися у питанні про склад симфонічного оркестру.

9.(0,5 б.) Хто керує оркестром?

4 рівень.

10.(1 б.)Назви  дерев’яні духові інструменти симфонічного оркестру.

11.(2 б.) Яким інструментам симфонічного оркестру ти доручиш зображення звуків природи:

·       краплі дощу;

·       грім;

·       спів солов’я;

·       вовче завивання;

·       морські хвилі.

 



Тема 4.  Вокальна професійна музика.

Урок №22

СПІВАЦЬКІ  ГОЛОСИ


 

ЖІНОЧІ

ЧОЛОВІЧІ

ДИТЯЧІ

 

ВИСОКІ

 

СОПРАНО

 

ТЕНОР

 

ДИСКАНТ

 

СЕРЕДНІ

 

МЕЦЦО-СОПРАНО

 

БАРИТОН

 

АЛЬТ

НИЗЬКІ

 

КОНТРАЛЬТО

 

БАС

 

 









Діапазон – відстань між найнижчим і  найвищим звуками, які може виконати голос або музичний інструмент.

Основні види жіночих співацьких голосів.

·       сопрано,

·       меццо-сопрано

·       контральто.

Вони різняться,  діапазоном, а також  тембровим забарвленням. До числа тембрових властивостей можна віднести, наприклад, такі, як прозорість, легкість чи, навпаки, насиченість, сила голосу.

Сопрано – женский самый высокий певческий голос, его обычный диапазон – две октавы (целиком первая и вторая октава). В оперных спектаклях часто партии главных героинь исполняются именно певицами с таким голосом. Если говорить о художественных образах, то лучше всего высокий голос характеризует молодую девушку или какого-нибудь фантастического персонажа (например, фею). Сопрано по характеру звучания разделяют на лирическое и драматическое – вы и сами легко можете представить себе, что партии девушки очень нежной и девушки сильно страстной не может исполнять одна и та же исполнительница.

Если голос с лёгкостью справляется с быстрыми пассажами в высоком регистре, то такое сопрано называют колоратурным.

Меццо-сопрано – женский голос с более густым и сильным звучанием. Диапазон этого голоса – две октавы (от ля малой октавы до ля второй). Меццо-сопрано обычно поручаются партии зрелых женщин, сильных и волевых по характеру.

Контральто –самый низкий из женских голосов, притом очень красивый, бархатный, к тому же и очень редкий (в некоторых оперных театрах нет ни одного контральто). Певице с таким голосом в операх нередко поручают партии мальчиков-подростков.

Основных мужских голоса три.

·       тенор

·      баритон 

·     бас

 Тенор самый высокий, его высотный диапазон – ноты малой и первой октав. По аналогии с тембром сопрано, исполнителей, обладающих этим тембром, разделяют на теноров драматических и теноров лирических.

 Тенор-альтино или контртенор совершенно спокойно поёт почти женским голосом и с лёгкостью достигает высоких нот второй октавы.

Баритон – этот голос отличается своей мягкостью, густотой и бархатностью звучания. Диапазон звуков, которые может спеть баритон, заключается в пределах ля большой октавы до ля первой октавы. Исполнителям с таким тембром часто поручаются мужественные партии персонажей опер героического или патриотического плана, однако мягкость голоса позволяет раскрывать и любовно-лирические образы.

 Бас – голос самый низкий, может петь звуки от фа большой октавы до фа первой. Басы бывают  раскатистые, «гудящие», «колокольные».  Соответственно и партии персонажей для басов отличаются разнообразием: это и героические, и «отцовские», и даже комические образы.

 Наверное, вам интересно узнать, какой же из мужских певческих голосов самый-самый низкий? Это бас-профундо (глубокий), иногда певцов с таким голосом называют также октавистами, так как они «берут» низкие ноты из контроктавы.




Бас- профундо


контральто


колоратурне сопрано





Урок №23

Видатні вокалісти України.
Соломія Крушельницька
 (1872-1952)
сопрано

Про Соломію Крушельницьку



Пам'ятник Соломії Крушельницької у м.Тернополі.



Українська народна пісня. "Ой, є в лісі калина"




Саме так виглядало українське село в ті часи, про які співається в пісні  "Вівці мої вівці".



Послухай пісню. Який настрій має пісня? 

Українська народна пісня "Вівці мої вівці".

Вівці мої, вівці.

Українська народна пісня.

Вівці мої, вівці,
Вівці та й барани,
Хто ж вас буде пасти, |
Як мене не стане?     | (2)

Воли мої, воли,
Воли та й корови,
Хто ж вас буде гнати  |
На зелене поле?       | (2)

Гори мої, гори,
Гори гороваті,
Хто ж вам на трембіті |
Буде вигравати?       | (2)


Анатолій Солов'яненко

 (1932-1999)

тенор




Українська народна пісня  "Місяць на небі".


Пам'ятник А. Солов'яненко у м. Донецку.


На пам'ятнику написано "Гордість України - Анатолій

 Солов'яненко - "Шахтарський Герцог".



Урок №24

Євгенія Мірошниченко

(1931-2009). Харків.
колоратурне сопрано




А.Алябьев. А.Дельвиг. Романс  "Соловей".





українська народна пісня "Стоїть гора високая".





Иван Козловский

(1900-1993)
тенор




А.Аляб'єв. І Козлов. Пісня"Вечерний звон".



Дмитро Гнатюк

(1925-2016)
баритон




П.Майборода. А.Малишко. "Пісня про рушник".







Ніна Матвієнко

(1947 - 2023)




Українська народна пісня "Прийшла весна"


Народні пісні часто виконуються без інструментального супроводу, тільки голосом - 
а капела (а cappella). 


Українська народна пісня ."Ой, ходить сон".




І.Поклад. Ю.Рибчинський. Пісня."Дикі гуси".




І.Поклад. Ю.Рибчинський. Пісня "Чарівна скрипка".











Урок №25.


Музика  і слова Н. Май" Любіть Україну".






Видатні вокалісти світу.

Духовна музика


Духовна музика - це музичні твори, написані на
 релігійні теми.


Лучано Паваротті
(1935-2007)
Італія
Тенор


Франц Шуберт  "Аvе Mаrіa"(Радій, Маріє).


Джуліо  Каччініні "Аvе Mаrіa".



Рафаель Санті.  "Сікстинська  Мадонна"


Порівняй засоби музичної виразності з засобами виразності образотворчого мистецтва.

Марія Каллас
(1923-1977)
Греція. Америка.
Колоратурне сопрано



Франц Шуберт "Аве Мария"






Энріко Карузо
(1873-1921)
Італія
Тенор



Неаполітанська пісня "Санта Лючія"




Урок №26.

Муслім Магамаєв
(1942-2008)
Азербайджан
Баритон



Українська народна пісня"Дивлюсь я на небо".




Пласідо Домінго
1941 год народження
Іспанія
Тенор



Лучано Паваротті
(1935-2007)
Італія
Тенор



Хосе Каррерас

1946 рік народження
Іспанія.
Тенор



Неаполітанська пісня "Моє сонце" у виконанні трьох
 видатних  тенорів.






 Самостійно знайди переклад пісні "Моє сонечко". Розкажи про зв'язок музики і  слів в цьому вокальному творі.


Рейнгольд Глієр. Концерт для голосу с оркестром. 

Прослідкуй за розвитком музики, змінами  в мелодії,

 вокальними інтонаціями.

Які почуття передає музика?


Ти прослухав 1 частину концерту   у виконанні Анни Нетребко

 (1971 рік народження). Австрія. Колоратурне сопрано.


Урок №27.

!!!Обов'язкове письмове опитування!!!

для всіх учнів класу.


Тема. Професійна вокальна музика.

 

1.(1,5б.) У якому місті знаходиться цей пам’ятник? На честь кого

 встановлено? Що написано на ньому?

 


2.(1б) Вибери цифру, яка співпадає зі словом  «соліст». 13, 8, 1, 16,10.

3.(1б.)Напиши ім’я та прізвище відомої співачки-харків’янки, яка володіла

 колоратурним сопрано.

4.(1б.)На які групи поділяються усі людські голоси?

5.(1б)Закресли зайве слово.   Баритон, тенор, дискант, бас.  

6.(1б.) До якого різновиду музичних творів належать великі твори для будь-

якого музичного інструменту чи голосу у супроводі симфонічного оркестру?

7.(1б.) Які особливості співацького голосу беруться до уваги при розподілу на групи?

8.(1б.) Де, на честь кого встановлено цей витвір мистецтва?

 

 9.(1,5б.) Які музичні твори відносяться до духовної музики? Наведи приклад

 духовного твору, з яким ти знайомився на уроках, назви автора.

10.(1б.)Як називається спів без інструментального супроводу? Звучить тільки голос.

11.(1б.)Яке слово зайве? Оркестр, дует, квартет, тріо.

 

 




















Тема 3. Зв'язок народної та професійної музики.
Урок № 18.
Український Щедрик звучить в всьому світу.

  Українська народна пісня  "Щедрик" звучить на різних мовах по всьому світу. Її виконують солісти, вокальні ансамблі, хорові колективи . Мелодія цієї календарно – обрядової пісні використовується для створення інструментальних творів.



Микола Дмитрович Леонтович

  Микола Дмитрович Леонто́вич — український композитор и хоровий диригент, піаніст, громадський діяч, педагог. Автор широковідомих обробок українських народних пісень для хору «Щедрик», «Дударик», «Козака несуть». Його  щедрівка  «Щедрик» перекладена багатьма мовами і відома у англомовному світі  як  «Carol of the Bells».


       
 Українська народна пісня «Щедрик» в обробці Миколи Леонтовича.




Співай пісню "щедрик" разом з дитячим хором.


Як українська народна пісня стала популярною в усьому світі.










Подумай, про що розповіли мультиплікатори?


Мультиплікаційний фільм "Щедрик".


Урок №19.

Фольклор в творах Миколи Лисенка.

Микол Віталійович Лисенко (1842-1912).








Микола Віталійович Лисенко 
  • український композитор 19-20 ст. , батько української класичної (зразкової) музики.
  •  фольклорист
  •  педагог
  •  диригент
  •  піаніст
  •  хормейстер
  •  засновник першого вищого навчального закладу для музикантів (консерваторії) в Україні.

Українська народна пісня  "Пливе човен".



М. В. Лисенко. Баркарола. ( Обробка  української народної пісні "Пливе човен". 



Театр опери та балету в місті Харкові носить ім'я 

М.В. Лисенка.




Урок №20.
Дитячі опери Миколи Лисенка.

М. В. Лисенко написав три дитячі опери  «Коза Дереза», «Зима і Весна», «Пан Коцький».
 В основу опер покладено українські народні казки.




Опера –  музична вистава, для постановки якої  необхідні  мистецтва:
 1література  відповідає за сценарій ( лібрето);
 2музика відповідає за музичне оформлення.
 Симфонічний оркестр супроводжує виставу, керує оркестром диригент, під час вистави симфонічний оркестр знаходиться в оркестровій ямі;
вокал – спів замість розмови;
4.хореография – танці та рухи під музику
5.образотворче мистецтво – оформлення сцени (декорації), костюми, грим, освітлення, необхідні для вистави  речі;
6.акторська майстерність– вміння співака і танцюриста виразно і   правдиво зіграти роль.

Оркестрова яма в театрі.


М.В. Лисенко. Опера "Коза Дереза"


https://www.youtube.com/watch?v=iDBuua3uuAE&t=9s


Урок № 21.
Українська Веснянка в концерті Петра Чайковського


Українська народна пісня - веснянка  "Вийди, вийди, Іванку"


Мелодію цієї пісні використав  у Першому концерті для фортепіано з оркестром Петро Ілліч Чайковський.

Концерт – великий  ( 3 частини) музичний твір для оркестру і  інструменту, який виконує соло. Солістом може бути будь - який музичний інструмент.
 
Переклад слова  «концерт» - змагання.

У 1 частині концерту звучить мелодія пісні лірника, у фіналі – мелодія української народної пісні  «Вийди, Іванку».


П. І. Чайковський. Перший концерт для фортепіано з оркестром. 3 частина ( фінал).



Як звучить, змінюється, розвивається мелодія української веснянки?       











Тема 2. Народна музика.

Урок №10
Голос - народний інструмент, дарований природою.

Пісня ні в добру, ні в злу годину 
не покидає людину (народна творчість)


Пісня "Ой, у лузі червона калина", автор мелодії Чарнецький Степан Миколайович.


Протягом багатьох віків, ще до появи писемності, народ створював своє мистецтво - усну народну творчість. Хіба ти не знаєш чудових народних пісень, загадок, билин, прислів'їв, казок, приказок? 
Все це багатство усної народної творчості називають фольклором, що в перекладі зі староанглійської означає народна мудрість.
Музичний фольклор - це народні пісні, танці, інструментальні твори, характерні   для певного краю. На відміну від професійної, композиторської музики, фольклор не знає авторства. Народні витвори передавалися з вуст у вуста, з покоління в покоління, часто змінюючись при цьому. Пізніше з'явилися фольклористи - збирачі народної творчості. Вони стали записувати народні пісні, музику, видавати збірники. Так музичний фольклор  "прийшов" до нас.
У кожного народу є свої пісні, танці, інструментальна музика - так само, як і своя мова, національний костюм, звичаї, традиції.
Фольклор - це душа народу, тому неможливо сплутати  українську музику з грузинською, африканською , іспанською.
Кожна пісня - це життя народу, його побут, історія, думки, почуття і надії.
"Нічого не може бути сильніше народної музики",- писав великий письменник Микола Васильович Гоголь.
 
Дитячі українські народні пісні.


Колискова "Котику сіренький".


Що таке колискова.


"Ой, єсть в лісі калина".

"Два півники".


"Грицю, Грицю, до роботи".


Урок №11.

Календарно - обрядові пісні.
Календарно - обрядові пісні - це пісні, які виконуються під час різних народних свят та обрядів. Обряди - це казкові чарівні дійства, в яких беруть  участь і дорослі, і діти. Кожен ніби перетворюється в артиста, який виконує встановлені народними звичаями дії, говорить казкові слова,  танцює та співає  пісні, по-особливому розповідає про зміст свята.
Обрядова поезія тісно пов'язана з працею людини, з родинним побутом, з народним та церковним календарями.
Люди вірили в сили природи, в духів природи та вважали, що обрядовими піснями можуть вплинути на них та примусити їх діяти в бажаному напрямку.
У різні пори року виконувалися певні обряди й відповідні їм пісні, тому й розрізняють пісні зимового циклу, весняного, літнього та осіннього.
Зима. 
  •  Колядки
  • Щедрівки
  • Засіванки.










Весна.

Весняний цикл складається з веснянок, гаївок, гагілок і хороводних ігор.
Початок його припадає на ранню весну, коли оживає природа, а кінець - на завершення весняних польових робіт.







Літо.
Купальські пісні супроводжують розваги молоді під час літнього свята Купала, що триває всю ніч.



Осінь.
Жниварські пісні відображають урочисту та відповідальну пору в житті хлібороба - збір врожаю.

Н.К.Пимоненко. "Жатва на Україні"
 

СОН

 Тарас  Шевченко

На панщині пшеницю жала,

Втомилася; не спочивать

Пішла в снопи, пошкандибала

Івана сина годувать.

Воно сповитеє кричало

У холодочку за снопом.

Розповила, нагодувала,

Попестила; і ніби сном,

Над сином сидя, задрімала.

І сниться їй той син Іван

І уродливий, і багатий,

Не одинокий, а жонатий

На вольній, бачиться, бо й сам

Уже не панський, а на волі;

Та на своїм веселім полі

Свою таки пшеницю жнуть,

А діточки обід несуть.

І усміхнулася небога,

Проснулася — нема нічого...

На сина глянула, взяла,

Його тихенько сповила

Та, щоб дожать до ланового,

Ще копу дожинать пішла.

 

Лановий — панський наглядач над кріпаками на польових роботах.






Календарно - обрядові пісні повинні були забезпечити добрий врожай, успіхи в господарюванні, щастя в родинному житті.                  
       
     Урок №12.
Родинно - побутові пісні.

Весільні, голосіння, ліричні, жартівливі, та танцювальні пісні.
Прослухай пісні. Визнач до якої з груп родинно- побутових пісень належить кожна з них.
 
Українська народна пісня "Місяць на небі".


Українська народна пісня "Ти до мене не ходи".



Голосіння.

Народні пісні часто виконуються без інструментального супроводу, тільки голосом - 
а капела (а cappella). 

Українська народна пісня "Ой, сосонко".




Українська народна пісня "Ой там на горі".



Українська народна  пісня "Гоп черевики".





Урок№13.
Історичні пісні

Музика. Г. Татарченко. Слова. В. Крищенко. Пісня "Гей, ви, козаченьки".


Історичні пісні - твори, присвячені історичним подіям або  реальним героям української історії.
Історичні пісні з'явилися в 15 столітті. Найдавніші з них пов'язані з добою козаччини, оспівують українських козаків - патріотів, вони називаються козацькі. Розповідають про:
  • боротьбу з турецько - татарськими нападниками, польською шляхтою;
  • визвольну боротьбу українського народу під проводом Богдана Хмельницького;
  • стихійні селянські  повстання та їх героїв.   
Слова і музика Марусі Чурай.   Пісня "За світ встали козаченьки". 


Як звучала пісня? 
Що ти можеш сказати про інструментальний супровід?


Пісня по Максима Залізняка.


Гайдамаки - українські  повстанці  проти польської шляхти, переважно з селян.


Українська народна пісня. "Ой на горі та й женці жнуть.


 Яким українським героям-козакам присвячено пісню?
 
Богдан Хмельницький, Петро Дорошенко, Петро Сагайдачний, Максим Залізняк - запам'ятайте ці імена. 

Про що розповідає пісня "Наше небо"? Як звучить? Які думки у тебе викликає.

Музика і слова Катерини Комар "Наше небо".


Співай виразно пісню.

Пісня "Козачата". Музика М Ведмедері.  




           

Урок №14.

Кобзарі - літописці народного життя.

Козаки не могли жити без доброї пісні, без музики. Вони грали на бубнах, трубах, барабанах, але найчастіше на бандурах, лірах і кобзах.

Колісна ліра. 

Кобза.
Бандура. 

За часів козаччини в Україні з'явилося багато кобзарів - співців -мандрівників, яких осліпили вороги в неволі. Навіть незрячими вони зберегли свій бойовий дух.   Добрі люди допомогли їм змайструвати кобзу, опанувати гру на ній. Ось і ходили вони по Україні та  в думах  розповідали про своє життя, оспівували доблесть і славу героїв. В мандрах  кобзарів  супроводжували діти-сироти-поводирі.

 Л.Жемчужников. "Кобзар на шляху"








 Кобзарі: Кравченко з Полтави и Демченко з Харкова.


              Думи з'явилися разом з історичними піснями. Оспівують реальних героїв та реальні історичні події. 

Думи - вокально-поетичні українські фольклорні твори , які виконували мандрівні співці-музики: кобзарі, бандуристи, лірники.

Порівняй  манеру співу історичної пісні з манерою співу думи. Чим вони різняться?
Невольник — це той, кого насильно взяли в полон.

Дума " Плач невольника".


Кобзарі, лірники, бандуристи виконують думи речитативом.

Речитатив - спів близький до розмови.

«Плач невольника» є однією із найдавніших дум, вона була написана у 15-16 столітті. За стилем і мелодією ця дума нагадує поховальні голосіння. В думі розповідається про страждання козаків в турецькій неволі і  благання визволити їх.

Дума Плач Невольника.

У святу недїлю не сизі орли заклекотїли,
Як то бідні невольники у тяжкій неволї заплакали,
У гору руки підіймали, кайданами забрязчали,
Господа милосердного прохали та благали:
„Подай нам, Господи, з неба дрібен дощик,
„А знизу буйний вітер!
„Хочай би чи не встала на Чорному морю бистрая хвиля,
„Хочай би чи не повиривала якорів з турецької каторги!
„Да вже ся нам турецька-бісурманська которга надоїла:
„Кайдани-залїзо ноги повиривало
„Біле тїло козацьке, молодецьке коло жовтої кости пошмугляло!“
Баша турецький, бусурманський, недовірок християнський
,
По ринку він похожає, він сам добре те зачуває,
На слуги свої, на Турки-яничари зо-зла гукає:
„Кажу я вам, Турки-яничари, добре ви дбайте,
„Із ряду до ряду захожайте,
„По три пучки тернини і червоної таволги набирайте,
„Бідного невільника по тричі в однім місцї затинайте!“
То ті слуги Турки-яничари добре дбали,
Із ряду до ряду захожали,
По три пучки тернини і червоної таволги у руки набирали
По тричі в однім місцї бідного невольника затинали,
Тїло біле козацьке-молодецьке коло жовтої кости обривали,
Кров християнську неповинно проливали.

Стали бідні невольники на собі кров християнську забачати,
Стали землю турецьку, віру бусурманську клясти-проклинати
„Ти земле турецька, віро бусурманська, ти розлуко християнська!
„Не одного ти розлучила з отцем, з матерю, або брата з сестрою,
„Або мужа з вірною жоною!“
Визволь, Господи, всїх бідних невільників з тяжкої неволї турецької,
З каторги бусурманської
На тихі води,
На ясні зорі,
У край хрещений,
У мир веселий,
У городи християнські.


Сьогодні кобзарі, лірники й бандуристи - це професійні музиканти-фольклористи.


                
Подивися відеоролик, який тобі розповість  про виконавців дум. Що тебе вразило найбільше?
      

  Пам'ятник розстріляним кобзарям у Харкові. 

           


   Подивися мультиплікаційний  фільм і ти зрозумієш чому про Марусю Богуславку народ створив думу.

Мультфильм  "Маруся Богуславка".


                           
Дума про Марусю Богуславку.


Порівняння  історичної пісні та думи.

спільне

різне

·             Вокально-поетичні твори.

·      З’явилися разом з козацтвом.

·       Розповідають про реальні події та реальних героїв.

·       Дума більша за пісню.

·       Дума виконується тільки соло, а пісня і соло, і ансамблем, і хором.

·       Дума виконується тільки з музичним супроводом (співак співає й сам собі акомпанує чи на кобзі, чи на бандурі, чи на колісній лірі). Пісню може супроводжувати і один інструмент, і декілька, і оркестр. А може виконуватися пісня без музичного супроводу - а капела.

·       Дума виконується речитативом.

 

 

1.        
            
На якому фото, на твій погляд, зображено виконання думи. Чому ти так вважаєш?


           2.

                     Народ  завжди складає  пісні про тих, хто віддав своє життя за рідну Україну.



    Урок №15.

Музичні інструменти України.

Бандура - музичний інструмент- символ України.

Віночок з українських пісень.



Кобза - предок бандури



 

Колісная ліра



Цимбали


сопілка

                         

Бугай




Бухало


Козобас,  басоля.


Ансамбль українських народних інструментів називається ТРОЇСТІ МУЗИКИ.

Легенда про троїстих музик.

Про свою троїсту музику гуцули створили поетичну легенду…

Три легені — скрипаль, цимбаліст та сопілкар — закохалися у дівчину. Вибираючи собі нареченого, дівчина запропонувала їм принародно змагатись у грі: чиє виконання народ визнає найліпшим — за того вийде заміж.

Кожний легінь грав на своєму інструменті найулюбленішу мелодію. Та ж виконання було таким майстерним, що жодний не одержав переваги. Тоді дівчина звеліла кожному зіграти одну й ту ж пісню, — але й цього разу не розсудили найкращого…

Залишилося останнє — грати легіням разом. Та від сумісної гри народилася нечувана досі, чарівна музика і народ вирішив — не слід розлучати легінів.

А музику ту назвали ТРОЇСТОЮ МУЗИКОЮ…



Сьогодні не обов'язково має бути троє музикантів. Головне, щоб звучали українські народні інструменти 

Троїсті музики 




                                                 Дримба

                 

                                  Трембіта   



Українські народні інструменти.


Перевір себе.


Урок № 16.

 Народні танці України.


Усе почалося на Запорізькій Січі. Козак потрапляв на Хортицю і його одразу скеровували на навчання - читати-писати, грати на музичних інструментах і танцювати ГОПАК.
Гопак - танець не простий. Це своєрідна розминка під час якої відпрацьовували основні бойові елементи - блискавичну швидкість, потужні удари рук і ніг, стрибки, присядки, всілякі складні кружляння. Декілька років таких танців і хлопчина перетворювався на справжнього воїна.
Назва танцю походить від слова гопати (скакати, плигати). Гопак спочатку виконувався лише чоловіками. Тепер його танцюють разом з чоловіками і жінки, однак чоловіча партія залишається провідною. Чоловіки намагаються виконувати складні рухи найкраще. Між ними розпочинається своєрідне змагання.

Гопак. Український народний танець.


Козачок. Український народний танець.





АРКАН  український гуцульський ритуальний народний чоловічий танець.
      Фактично до сих пір у гуцулів керуючим є  «чоловічий союз», умовно названий - «Аркан». Сам танець «Аркан», якому  горців Карпат, по легенді, навчили могутні богатирі, які спустилися з гір, є обрядом посвячення гуцульського дванадцятилітнього хлопця у воїна. Після  першої участі в танці він отримував право танцювати, носить бартку (маленька сокира на довгій ручці,   для боротьби з хижаками у лісі) і підперезатися широким поясом.


Бартка

      

Аркан. Український народний танець. 


Повзунець. Козацький жартівливий танець. 


Урок №17.

5клас. Контрольна робота №2.Тема. Народна музика.

1 рівень

1.(1б.) Яким словом називається усна народна творчість? Як це слово перекладається на українську мову? Хто для нас зберігає народні твори?

2.(0,5б.) Які музичні твори з’явилися раніше вокальні чи інструментальні? Чому?

3.(1б.)Які різновиди народних пісень тобі відомі?

2 рівень.

4.(3 б)Визнач і надпиши назви українських народних інструментів.

 1.        2. 3.4.

  5.                 6. 7.            8. 

5.(0,5б.) Музичний інструмент-символ України.

3 рівень

6.(0,5б.) Улюблений танець запорізьких козаків.

7.(2б.) Порівняй історичні пісні та думи (різне, спільне) 

8.( 1б.) Хто такі Троїсті музики?

4 рівень. 

9.(0,5б.) Гуцульський національний та ритуальний танець.

10.(2б.) Що тобі відомо про цей пам’ятник?




Тема1. Музика як вид мистецтва.

Урок №1.
Що таке мистецтво.

Мистецтво -  це світ, у якому живуть людські почуття, міркування, фантазії, які втілені у досконалих формах, фарбах, співзвуччях.


Література - мистецтво слова.
Живопис - мистецтво фарб, кольорів.
Графіка - мистецтво ліній, крапок, плям.
Музика - мистецтво звуку. 

До якого виду мистецтва належать ці твори?
 

Музика, як казка

Надія Красоткіна

Музика, як казка, музика — жива.
І не треба серцю будь-які слова.
В музиці — найвищі ніжні почуття.
В ній любов і туга, та саме життя.
Музика, як море, то штормить, то ні.
Там знаходить серце рятівні вогні.
Музика, як сонце, гріє нам серця,
Їй нема початку і нема кінця.
І чого не зможеш словом досягти,
В музиці розкажеш щиру правду ти.


Й.С. Бах "Жарт"




Пісня "Світ немов кольоровий луг".Музика В Шаїнського, словам М. Пляцковського.









Які види мистецтва зустрічаються при виконанні твору 
В. А. Моцарта?
В. А. Моцарт ."Турецький марш".




Роздивись це зображення. Про що  воно говорить?




Урок №2.
Як виникла музика.
 
Пісня. " Музика". Музика Г. Струве. Слова І. Ісакової
  

Сьогодні на уроці ми будемо шукати відповідь на питання
Що таке музика?
Коли вона виникла?
Чи потрібна людям музика?

Мистецтво муз.


Музичне мистецтво - зображення життя людини за допомогою музичних звуків.

Слухай та співай.

Пісня "Світ немов кольоровий луг" .Музика В Шаїнського, словам М. Пляцковського.


  • Як ти гадаєш, коли з'явилася  музика?
  • Хто такі археологи?
  • Про що  тобі говорять знахідки археологів?.

 

















Коли ще не було музичних інструментів, первісні люди користувалися своїм голосом. Людський голос - це найстародавніший найперший  музичний інструмент, який людині подарувала сама Природа. Перша у світі мелодія була виконана людським голосом. Пізніше у людей з'явилася потреба створювати музичні інструменти, звучання   створених інструментів дуже нагадувало звуки природи.

 


Прислухайся до музики. Які звуки природи ти чуєш  в ній?
Вигадай назву твору. Аргументуй свій вибір.

   Арфа

Луї Клод Дакен. "Зозуля"

 Маримба

 Повтори музичний матеріал уроку№2. (Подивися, прочитай, послухай матеріал відеороликів).



  • Назви найперший музичний інструмент, який подарувала людині сама Природа. 
  • Що таке ритм?
  • На які три групи поділяються музичні інструменти за способом видобування з них звуку?
  • Хто створив твір  " Образ шуму"?


Уроки №3,4.
Мова музичного мистецтва.

Прослухай музичні твори. Визнач їх характер і настрій. Порівняй їх.
Завдяки чому музичні твори мають різні інтонації?

Італійська полька. С. Рахманінов.

Полька - це чеський  танець, але його залюбки танцюють у багатьох країнах світу.

Вальс - парний, плавний, круговий танець.

Порівняй музику та рухи польки і вальсу.

Вальс. Е. Дога.

Послухай музичний твір "Мелодія" А. Рубінштейна. Чому композитор дав таку назву твору? Як звучить твір?

Мелодія. А. Рубінштейн.














Темп буває  повільним, помірним, швидким. 


За тембром можна розпізнати різні інструменти  і голоси співаків, навіть коли їх не бачиш.











Плавний ритм надає музичному твору ліричності.
Переривчастий ритм створює відчуття хвилювання, тривоги.
Без ритму  музика сприймається як набір звуків, а не мелодія 



Слухай та співай.

Пісня "Світ немов кольоровий луг" .Музика В Шаїнського, словам М. Пляцковського.






Урок №5
Народна і професійна музика.


Згадай, яка музика не знала нот и  немає авторства?

Українська народна пісня "Котику сіренький"


Українська народна пісня  "Веснянка".



Пропаную вам спробувати виконати українську народну пісню  "Вийди, вийди, Іванку". 
Українська народна пісня-веснянка  "Вийди, Іванку".



Прослухай фрагмент із твору П. І. Чайковського. Що об'єднує цей твір із попередньою веснянкою? Знайди спільне  і різне у творах.

П. І. Чайковський. Перший  концерт для фортепіано с оркестром (3 частина).





Концерт - великий твір (3 частини)  для музичного інструменту чи голосу в супроводі оркестру..



Урок № 6

Вокальна і інструментальна музика.


Ф. Шуберт. "Аве Марія".






Рафаель Санті. Сікстинська Мадонна. 





Й.Бах. "Жарт".





Вокаліз - музичний твір для виконання голосом без слів.

Прислухайся до засобів музичної виразності. Які почуття передані в музичному творі?


С. В. Рахманінов  "Вокаліз".


Фантазії п'ятикласників, які з'явилися під впливом вокального твору " Вокаліз" С. Рахманінова.






Послухай  "Вокаліз" С. В. Рахманінова у виконанні різних колективів.
Твір дуже популярний, існує безліч перекладань для різних виконавських колективів.




 Труба


 Віолончель


 Флейта


 Скрипка


Який варіант тобі сподобався більше? Чому?


Урок №7

Програмна и непрограмна музика.


Кожен музичний твір, як книга або кінофільм, нам про щось чи про когось розповідає.
Кожен твір має свою назву, яка частіше за все розкриває зміст твору ( "Марш дерев'яних солдатиків", "Баба Яга", "Ранок"). Композитор назвою нам робить підказку- про що він розповів музичними звуками. Такі музичні твори, з підказкою, відносяться до програмної музики.
  Але є такі назви інструментальної музики , які  не мають в собі підказки про зміст твору ("Вокаліз", "Мелодія", "Розповідь").  Слухач, спираючись на свої знання  про музичну мову та свої фантазії,  може  тільки припустити чи здогадатися про  що розповіла музика ,  вкласти свою програму  в цей твір. Така музика, без підказки від композитора називається  непрограмною.



Прослухай твір.  Його назва "Прелюдія". У назві є підказка від композитора про зміст музики?

Прелюдія - це невеликий інструментальний  твір, який частіше виконується на  фортепіано.

Вигадай назву, яка б підказала зміст музики.

Фридерік Шопен. П'єса Прелюдія.





М. П. Мусоргський. П'єса "Баба Яга" або  "Хатинка на курячих ніжках" із циклу "Картинки з виставки".


Як звучить музика? Скільки в ній частин? Як би ти схемою зобразив побудову твору?

Цикл у музиці - декілька творів на одну тему.
До  циклу "Картинки з виставки" входять 10 п'єс. На створення цього циклу Модеста Петровича  надихнула виставка творів художника і архітектора Віктора Гартмана. На жаль, життя цього художника обірвалося дуже рано. Пам'яті Гартмана й присвятив Мусоргський свій цикл "Картинки з виставки".
Завдяки фантазії і таланту композитора 10 нерухомих картин ожили, перетворилися на 10 музичних ілюстрацій, десять фортепіанних п'єс. (П'єса - невеличкий інструментальний твір 
Твір "Хатинка на курячих ніжках" (друга назва "Баба Яга") було написано під впливом макета годинника у вигляді хатинки на курячих ніжках, який композитор побачив на виставці. Фантазія Мусоргського  виявилася щедрою.



Пізніше, під впливом цієї музики, пофантазували мультиплікатори. Згоден ти з їх фантазіями?
 




Урок №8

Сила музичного мистецтва.


Музика настільки органічно вплетена в життя людей, що ми її навіть не помічаємо, але якщо б  вона ненароком зникла, якщо б  зникли оточуючи нас звуки – ми би це миттєво відчули.

«Музика надихає весь світ, постачає душу крилами, сприяє польоту уяви; музика надає життя і веселощів всьому існуючому... Її можна назвати втіленням всього прекрасного і  всього піднесеного», - писав давньогрецький філософ Платон. 

Із всіх видів мистецтва саме  музика має найбільш широке і найбільш давнє використання  в медицині. У папірусах, складених жрецями Давнього Єгипту,  згадується про те, що музика здатна сильно впливати на організм людини. У III столітті до н.е. в Парфянському царстві було побудовано музично-медичний театр, де за допомогою спеціально підібраних мелодій лікували від  туги, нервових розладів, сердечних захворювань та інших хвороб. В XIV столітті в Італії за допомогою музики, темп якої зростав з кожною хвилиною, лікували від ядовитих укусів тарантула.

Давні міфи розповідають про те, що музика володіє таємничою владою над багатьма представниками тваринного  світу.
Мистецтво  музиканта и поета Орфея здатне було рухати велике  каміння, зупиняти течію бурхливих річок  і, навіть, вернути до життя  його дружину – чарівну Евридіку, котра померла від укусу змії.


Прочитай міф давньої Греції  «Орфей і Евридіка».

Цей літературний твір втілив в музиці німецький композитор 18 століття Крістоф Віллібальд Глюк.

Прослухай музику. торкнулася вона твоєї душі? Як звучала музика?
Які почуття й думки викликала у тебе? У чому сила цього твору?


К. Глюк «Мелодія» із опери  «Орфей и Эвридіка».







Урок №9
Перевірте себе!

Перший рівень

1.(1б.)Що таке музичне мистецтво?

2.(0,5б.)Найперший музичний інструмент, який кожній людині подарувала природа.

3. (0,5б.)Література – це мистецтво…  

4. (0,5б.)Скільки музикантів чи співаків у квартеті?

5. (0,5б.)Живопис – це мистецтво…  

Другий рівень

6.(0,5б.)Що таке цикл у музичному мистецтві?

7.(1б.)Як називається цикл, який М. П. Мусоргський створив під впливом відвідування виставки робіт свого друга-художника?

8. (1б.) Чим різняться вокальні та інструментальні твори?

9.(0,5б.) Яка музика не знала нот і не має авторства?

 10. (0,5б.)Як називається великий колектив співаків?

Третій рівень

11. (0,5б.)Як називається великий колектив музикантів?

12. (2,5б.) Що ти знаєш про музичну мову?

·       чергування коротких та довгих звуків називають …  

·       за швидкість руху музики відповідає …

·       сила звуку - це …

·       за висотою звуки поділяються на три…

·       забарвлення музики – це 

 

Четвертий рівень

13.(1б.) Закресли зайву назву музичного твору.

 «Баба Яга», «Жарт», «Зозуля», «Прелюдія».

Аргументуй свою думку.

14.(1,5б.)Визнач і напиши види мистецтва. (1,5бал.)


А
                Б
В



                  
                













 




Тема №6. Зв'язок музики з іншими видами мистецтва.

Які види мистецтва поєднуються в пісні?

Музика  і слова Н. Май" Любіть Україну".




Пісня-дитя музики і поезії.

Прочитай вірш, створений під впливом прослуханого музичного твору Ф. Шопена.
 
Вальс
Лев Озеров
Ещё звучит в моих ушах
Седьмого вальса легкий шаг,
Как вешний ветерок,
Как трепетанье птичьих крыл,
Как мир, который я открыл
В сплетенье нотных строк.
Еще звучит тот вальс во мне,
Как облако в голубизне,
Как родничок в траве,
Как сон, что вижу наяву,
Как весть о том, что я живу
С природою в родстве.
Якою за характером, на твій погляд, була музика, що навіяла такі образи поету?
Ф. Шопен. Вальс №7



Чи співзвучні,  по-твоєму, музичний і танцювальний образи вальсу №7 Ф. Шопена?

Ф. Шопен. Вальс№7.


Є багато літературних творів, творів живопису які розповідають про музику.

 М.Врубель  "Пан"?


Прочитай легенду і ти дізнаєшся про музичний інструмент-  - предок всіх духових інструментів.

Легенда  "Пан і Сиринга".

Пан народився богом. Але, коли він з'явився на світ  , то мати його, німфа Дріопа, глянувши на сина, з переляку кинулась тікати. Він народився з цапиними ногами і рогами і з довгою бородою. Але батько його, Гермес, зрадів народженню сина; він узяв його на руки і відніс на світлий Олімп до богів. Усі боги голосно раділи народженню Пана і сміялися, дивлячись на нього.
Бог Пан не залишився жити з богами на Олімпі. Він пішов у тінисті ліси, в гори.
Там Пан побачив якось німфу Сирингу i хотiв пiдїйти до неi. Глянула на Пана нiмфа i в страху кинулась тiкати. Ледве встигав за нею Пан, прагнучі наздогнати її. Та ось шлях перетяла рiчка. Куди тiкати нiмфi? Простягла до рiки руки Сиринга i стала благати бога рiки врятувати її. Бог рiки почув благання нiмфи i обернув її в очерет. Пiдбiг Пан i хотiв обняти Сирингу, але обняв тiльки гнучкий очерет, що тихо шелестiв. Стоїть Пан, сумно зiтхаючи, i чується йому в нiжному шелестi очерету прощальний привiт прекрасної Сиринги. Зрiзав кiлька очеретинок Пан i зробив з них солодкозвучний музичний інструмент, скрiпивши нерiвнi колiнця очерету воском. З того часу Пан любив грати на ньому в лiсовїй самотi. А музичний інструмент цей люди назвали флейтою Пана.
Флейта Пана - предок всіх духових інструментів.




Послухай  ніжні звуки флейти Пана.

Про що вона співає?





Ми  "малюємо" музику. (Творча робота).

  • Намалюйте те, про що, на ваш погляд, розповіла музика.
  • Придумайте назву.
  • Поясніть свій вибір. 
 
П'єса Клода Дебюссі.


Кращі роботи учнів 5-х класів зібрані у відеоролику.






Опера і балет.

Харківський театр опери і балету імені М.В. Лисенка.


Музичні вистави.



Оркестрова яма














Артемій Ведель. "Херувимська".

Які почуття викликає  у тебе ця музика ?


Херувим -це ангел, посередник між Богом і людиною.





Пой вместе с нами.



Оранжевая песенка
Музыка К. Певзнера.
Слова А.Аржанова и Г.Горина.











Вокальная и инструментальная музыка.

Прослушай произведения с одинаковыми названиями. Чем они похожи друг на друга? Чем отличаются? Какое из произведений тебе понравилось больше? Почему?
 Почему, по - твоему, в инструментальном произведении  указаны два автора?
Музыка М.И.Глинки, стихи Н.Кукольника. Романс  "Жаворонок"



М.И.Глинка - М.А.Балакирев. Пьеса  "Жаворонок".











Интеллектуальный марафон.

 1.Назови тему над которой работали в  5 класса.
 2. Музыкальное искусство - это…
 3.Какой инструмент является лишним?
·        труба
·        валторна
·        фагот
·        тромбон
·        туба

4. Какой жанр музыкального искусства ты считаешь самым доступным и распространенным? Почему?
5. Руководителя оркестра называют…
6. Кто является основоположником украинской классической музыки?
7.Какая музыка  не знала нот и не знает авторства?
8.Как называется пение без слов? 
9.Кто создал слова и музыку  Государственного Гимна Украины?
10.Зачеркни лишние произведения в данном ряду.
«Баба Яга»,  симфония № 4,  « На тройке»,  «Революционный этюд»,  «Шутка»,«Осень»,  «Шарманщик», соната № 8.

11. Назови известный тебе струнно-щипковый инструмент симфонического оркестра.
12. Какой музыкальный инструмент считают прародителем всех духовых инструментов?
13.Чем отличается вокальная музыка от инструментальной?  Приведи примеры связи вокальных  и инструментальных произведений.
 14.Что ты знаешь о музыкальном языке?
·        чередование коротких и долгих звуков называют…
·        за скорость движения музыки отвечает…
·        сила звука -это …
·        по высоте звуки делятся на три…
·        окраска звука – это…
 15.Какие ты знаешь виды искусства? Напиши об их связи.




Письмове опитування 5клас.

(Писати тільки відповіді!!!)

1.   Хто є батьком  симфонічного оркестру?

2.   Як слово «симфонія» перекладається на українську мову?

3.   Яка цифра співзвучна зі словом «соліст».13,8,1,16,10.

4.   Які вам відомі твори, що допомагають розібратися у складі симфонічного оркестру? Напишіть назви та авторів.

5.   Яке слово зайве? Оркестр, квартет,  дует, тріо.

6.   Перелічіть струнно-смичкову групу симфонічного оркестру від інструменту, який звучить найнижче до інструменту цієї групи, який має найвищий голос.

7.   Яке слово зайве? Труба, туба, гобой, валторна, тромбон. Аргументуй свій вибір.

8.   Який музичний інструмент виконує тему кішки у симфонічній казці?

9.   Тему якого героя у симфонічній казці виконує фагот?

10.                 Які музичні інструменти у симфонічній казці імітують постріли зі зброї?

11.                 Хто керує симфонічним оркестром?

12.                 Перелічіть усі групи симфонічного оркестру.

 

























































































Комментариев нет:

Отправить комментарий